13 Eylül 2015 Pazar

SİNEMADA ÜÇLEMELER: 48. Türk sinemasının en önemli yönetmenlerinden Ömer Lütfi Akad'ın "KENT ÜÇLEMESİ"



VESİKALI YARİM (1968 - Türkiye)  -  IMDb: 7,0
Yönetmen: Ömer Lütfi Akad  
Müzik: Metin Bükey
Oyuncular: Türkan Şoray, İzzet Günay, Ayfer Feray, Semih Sezerli, Aydemir Akbaş, ...
Açıklama: Vesikalı Yarim, (siyah-beyaz) bir aşk hikâyesini anlatır. Türk sinemasının klasiklerinden sayılır. Film, manav Halil'le (İzzet Günay) pavyon şarkıcısı Sabiha'nın (Türkan Şoray) aşk öyküsünü doğal ve çarpıcı diyaloglarla anlatır. Dönemin diğer Türk filmlerine göre karakterler ve olaylar, gerçeğe daha yakındır. Türkan Şoray'ın 1958'de başladığı sinema hayatında 1967 yılında çevirdiği "Ana" filmiyle aldığı ödülden sonraki ikinci büyük ödül aldığı filmdir ve oyuncunun gelecekte hem Türk sinemasının en iyi oyuncularından biri, hem geniş hayran kitlesine sahip bir yıldız olacağının işaretlerini taşır. Filmin akılda kalıcı unsurlarından biri de, Şükran Ay'ın seslendirdiği şarkılardır. Özellikle, finalde çalan Kalbimi Kıra Kıra şarkısı, filmle özdeşleşmiştir.






KADER BÖYLE İSTEDİ (1968 - Türkiye)  -  IMDb: 7,0
Yönetmen: Ömer Lütfi Akad  
Müzik: Metin Bükey
Oyuncular: İzzet Günay, Nilüfer Koçyigit, Önder Somer, Aliye Rona, Turgut Boralı, Şaziye Moral, Cahit Irgat, Hakkı Haktan, Ali Demir, Hayri Esen, Muammer Gözalan, Ferit Esen Günay, Talia Salti, Jeyan Mahfi Tözüm, ...
Açıklama: "Kent Üçlemesi"nin ikinci filmi olan Kader Böyle İstedi, üçlemenin diğer iki filmi olan 'Vesikalı Yarım' ve 'Seninle Ölmek İstiyorum' filmleri gibi kentsel yaşamın sınıfsal farklılıklarını imkansız bir aşk hikayesi çerçevesinde işlemektedir.






SENİNLE ÖLMEK İSTİYORUM (1969 - Türkiye)  -  IMDb: 5,7
Yönetmen: Ömer Lütfi Akad  
Senaryo: Safa Önal
Müzik: Metin Bükey
Oyuncular: Türkan Şorayİzzet Günay, Cahit Irgat, Aydin Tezel, Meltem Mete, ...
Açıklama: Maddi açıdan zengin bir kadının ruhsal olarak fakirliğinin konu alındığı film, zengin kadının mutluluğu başka şeylerde yakalama çabası anlatılıyor. Kent yaşamının varlıklı insanlarının da varlıkları yanında mutsuzluk çekebileceklerini ve mal, mülkün mutluluk getirecek esas araçlar olmadığı işleniyor. Kocası tarafından bir dediği iki edilmeyen ancak yine de mutlu olmayı başaramayan kadın, kendini alkole vererek her şeyden uzaklaşmaya başlar. Her şeyini kaybetmesi çok fazla zaman almayan kadın en sonunda da akıl hastanesine düşer. Oradan kurtuluşu ise mutluluğun en önemli sebeplerinden biri olan aşkla olacaktır.











Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...