Şiirsel Gerçekçilik (Fransızca: Réalisme poétique, İngilizce: Poetic realism) 1930'larda Fransa'da ortaya çıkmış ve II. Dünya Savaşı'nın sonuna dek etkisini sürdürmüş sinema akımına verilen addır. Türkçe'de bazen "Şairane Gerçekçilik" olarak da geçer.
1920'lerin sonunda sesin sinemaya girmesi ile Avrupa Avantgart Sineması'nın sonu gelmişti ve sesin olanaklarından da yararlanarak yönetmenler özellikle müzikaller, melodramlar ve tiyatro uyarlamalarına yöneldiler. Ancak bu uzun sürmedi. 1929'da başlayan ve 30'lu yıllar boyunca bütün dünyada olduğu gibi Fransa'da da etkisini tüm ağırlığıyla gösteren Büyük Ekonomik Buhran'ın bir sonucu olarak yaşanan toplumsal ve siyasi kargaşa ortamında bu yeni sinema akımı doğdu. Çalışan sınıfların sorunlarını, bireyin mutsuzluğuna ve çaresizliğine vurgu yaparak Amerikan Kara Filmlerine benzer çarpıcı bir atmosfer içinde karamsar bir üslupla ve şiirsel bir duyarlılıkla anlatan ve Şiirsel Gerçekçilik adı verilen bu tarz Fransa'da popüler oldu.
"Şiirsel gerçekçilik" akımına dahil edilen filmlerdeki karakterler hayatın tüm acımasız yönleriyle sürekli olarak yüz yüze geliyorlardı. Çoğunlukla umutsuzdular, çaresizdiler. Ekonomik çöküntü beraberinde suç artışını da getirmişti, sefalet her zaman hissedilebiliyordu, konuların geçtiği mekanlar sefil mekanlardı. Ama aynı zamanda bu filmler "şiirsel" di de, karakterlerin davranışları melankolikti, karamsar ve hüzünlüydüler, zaman zaman intihara meyilli olabiliyorlardı, nihilisttiler. Filmin odağındaki bu marjinal karakterler genelde aşk için son bir şansı yakalarlar ama onu da sonunda ellerinden kaçırırlardı. Alt sınıftan insanların bunalımlı öykülerinin anlatıldığı bu filmler daima mutsuz sonla bitiyordu. Mekanların loş ışıklandırılması, kapalı gökyüzü ve sıklıkla yağan yağmur veya bastıran sisin yarattığı flu görüntüler de şiirselliğe katkı sağlıyordu. Görüntü yönetmenleri estetizme özellikle önem veriyorlardı. Bu akımın yapımcı ve yönetmenleri senaryo ve diyaloglara da çok önem veriyorlardı, akımın önemli senaristlerinden biri de Marcel Carné'nin birçok filminin senaryosunu yazmış olan ünlü şair Jacques Prévert'di.
II. Dünya Savaşının sona erdiği 1945 yılından sonra "Şiirsel gerçekçilik" akımı yerini İtalya'da ortaya çıkacak olan İtalyan Yeni Gerçekçiliği akımına bırakacaktı, zaten başta Luchino Visconti ve Michelangelo Antonioni olmak üzere yeni gerçekçi birçok İtalyan yönetmen sinema kariyerlerine "şiirsel gerçekçi" Fransız yönetmenlerin yanında çalışarak başlamışlardı. Bu iki yönetmen de Jean Renoir'ın asistanıydılar. Hatta Şiirsel gerçekçilik İtalyan Yeni Gerçekçik Akımı'ndan sonra gelecek olan Fransız Yeni Dalga akımını da etkilemiştir.
Senaryosunu Attilâ İlhan'ın yazdığı ve Lütfi Akad'ın yönettiği 1959 yapımı Türk filmi Yalnızlar Rıhtımı gösterime girdiği günlerde bazı eleştirmenler filmin senaryosunun, Marcel Carne'nin yönettiği Jean Gabin'li Sisler Rıhtımı (Le Quai des Brûmes - 1938) adlı filminin etkisiyle kaleme alındığı ileri sürmüşlerdi. Bu iddia o tarihte filmin senaristinin de dahil olduğu bir tartışmayı başlatmıştı. Söz konusu bu filmin senaristi de Attilâ İlhan gibi bir şair olan Jacques Prévert'di. "Yalnızlar Rıhtımı" da Sisler Rıhtımı gibi "Şiirsel Gerçekçilik" akımına daha yakın duruyordu.
Şiirsel Gerçekçilik Filmleri'ne Örnekler:
Dişi Köpek - "La Chienne"
Bizim İçin Özgürlük - "À nous la Liberté"
Dişi Köpek - "La Chienne"
(1931 - Fransa) - IMDb: 7,5
Yönetmen + Senaryo: Jean Renoir
Bizim İçin Özgürlük - "À nous la Liberté"
(1931 - Fransa) - IMDb: 7,7 (3 ödül)
Yönetmen + Senaryo: René Clair
Hal ve Gidiş Sıfır - "Zéro de conduite: Jeunes diables au collège"
(1933 - Fransa) - IMDb: 7,5
Yönetmen + Senaryo: Jean Vigo
(1933 - Fransa) - IMDb: 7,9
Yönetmen: Jean Vigo
Kahramanlar Panayırı - "La Kermesse héroïque"
Kahramanlar Panayırı - "La Kermesse héroïque"
(1935 - Fransa) - IMDb: 7,9
(1937 - Fransa) - IMDb: 7,8 (2 ödül)
Yönetmen: Julien Duvivier
Harp Esirleri - "La Grande Illusion"
Sisler Rıhtımı - "Le quai des brumes"
Harp Esirleri - "La Grande Illusion"
(1937 - Fransa) - IMDb: 8,2 (4 ödül)
Yönetmen: Jean Renoir
Sisler Rıhtımı - "Le quai des brumes"
(1938 - Fransa) - IMDb: 7,6 (4 ödül)
Yönetmen: Marcel Carné
Hayvanlaşan İnsan - "La bête humaine"
Gün Ağarıyor - "Le jour se lève"
Hayvanlaşan İnsan - "La bête humaine"
(1938 - Fransa) - IMDb: 7,6 (4 ödül)
Yönetmen: Jean Renoir
Kuzey Oteli - "Hôtel du nord"
Kuzey Oteli - "Hôtel du nord"
(1938 - Fransa) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Marcel Carné
Gün Ağarıyor - "Le jour se lève"
(1939 - Fransa) - IMDb: 7,8
Yönetmen: Marcel Carné
Oyunun Kuralı - "La Règle du jeu"
Oyunun Kuralı - "La Règle du jeu"
(1939 - Fransa) - IMDb: 8,1
Yönetmen: Jean Renoir
Fırtınalı Sular - "Remorques"
Fırtınalı Sular - "Remorques"
(1941 - Fransa) - IMDb: 7,3
Yönetmen: Jean Grémillon
Gece Ziyaretçileri - "Les Visiteurs du soir"
Gece Ziyaretçileri - "Les Visiteurs du soir"
(1942 - Fransa) - IMDb: 7,4