Kara film (film noir), 1946 yılında İtalyan kökenli Fransız film eleştirmeni Nino Frank tarafından ortaya çıkartılmış bir kavramdır. Film Noir bir tür değildir. Bir mod, stil ya da filmdeki tondur. Fransa'da ortaya çıkan 'film noir' kavramının Türkçe karşılığı 'kara film'dir. Kara filmin temaları göçmen film yapımcıları tarafından Avrupa'daki kaynağından çıkarılarak Hollywood'a ithal edilmiştir. Kara film'in kökleri 1920-1930'lar Alman Dışavurumcu Sineması'nın örneklerinden olan Robert Wiene'in Dr. Caligari'nin Muayenehanesi (Das Cabinet Des Dr. Caligari; 1920) ve Fritz Lang'in Metropolis (1927) filmi ile 1930'lar Fransız sesli filmleridir.
Kara da ne?... Nedir bu?
Dr. Caligari'nin Muayenehanesi - "Das Cabinet Des Dr. Caligari" (1920 - Almanya) - IMDb: 8,1
Kara da ne?... Nedir bu?
"Kara film akımını düşsel, tuhaf, erotik, karışık ve zalim olarak nitelendirerek işi basite alıyor olabiliriz…" Bu, Fransız eleştirmenler Raymond Borde ve Etienne Chaumeton'un 1955 yılında yazdıkları "Panorama du Film Noir Americain 1941-1953" (Amerikan Kara Filminin Panoraması) kitabında giriştikleri, kara film akımını ilk tanımlama çabası, daha sonra konu üzerine yapılan birçok çalışmada temel olmuş.
Araştırmacılar her kara filmin bu beş özelliği (düşsel, tuhaf, erotik, karışık ve zalim) eşit miktarda içermediğini göstermek için "bazısının daha düşsel, bazısının özellikle acımasız" olabileceği üzerinde durmuş. Kara film için yapılan tanımların çokluğundan da anladığım kadarıyla ortaya konabilmiş net ve kısa bir tanım yok. Fransız eleştirmenlerin uyarısı işe yaramış: kökleri, sonuçları ve doğası itibariyle bambaşka olan bu alana dair yapılacak genellemeler yetersiz kalacak ve basite indirgemeyle sonuçlanacaktır.
Kara filmler, gangster ve polis filmlerinden toplumsal filmlere kadar uzanan bir dizi türü kapsar ve Hollywood'un ana akımını oluşturan basit filmlerden abartılı olanlara kadar çeşitli görsel yaklaşımlar benimser. Pek çok eleştirmen, kara filmi başlı başına bir tür olarak ele alırken, aksini savunanlar da olmuştur. Genellikle kentsel dekorla ilişkilendirilmekle birlikte pek çok klasik kara film, küçük kasabalarda, banliyöde, kırsal bölgede ya da yolda geçer; bu nedenle Western filmlerinde olduğu gibi dekor, türü tanımlamak için yeterli olmaz. Aynı şekilde, özel dedektif ve femme fatale tiplemeleri, genellikle kara filmle ilişkilendirilen film karakterleridir. Ama kara filmlerin çoğunluğunda ikisine de rastlanmaz. Dolayısıyla tür tespiti için gangster filmlerinde olduğu gibi karakter temelli bir yaklaşımda da bulunulamaz. Kara filmlerde doğaüstü, spekülatif ya da müzikal motifler de yoktur. Benzer bir durum screwball comedy denilen filmler için de söz konusudur. Bu filmler eleştirmenler tarafından bir tür olarak kabul edilir ama temel bir kriterleri yoktur. Daha çok filmlerdeki genel düzen ve tümünde görülmeyen bazı temel ilkelerin varlığıyla tanımlanırlar.
Kara filmin kökeni yalnızca sinemada değil diğer sanatsal ortamlarda da bulunmaktadır. Klasik üslupla bağlantısı olan düşük aydınlatma düzeni, Maniyerist (üslupçu) ve Barok dönem sanatçılarının 15. ve 16. yy.larda geliştirdiği resimde gölgelendirme (chiaroscuro) ve keskin kontrastlar kullanma (tenebrizm) geleneğiyle ilişkilidir. Kara film estetiği, 1910’ların ve 1920’lerin tiyatro, fotoğraf, resim, heykel ve mimarisiyle yakın ilişki içinde bulunan Alman Dışavurumculuğu’ndan derin biçimde etkilenmiştir.
Hollywood film sanayisinin patlama yaşaması ve daha sonra Nazi iktidarının Dışavurumcu harekete dahil olan ya da onlarla çalışan pek çok sinemacıyı göç etmeye zorlaması, kara film yolunda pek çok fırsat kapısı açmıştır. En ünlü klasik kara filmlerin bazılarına imza atan Fritz Lang, Robert Siodmak ve Michael Curtiz gibi yönetmenler dramatik ışık teknikleri ve psikolojik olarak etkileyici mizansenlerle katkıda bulunmuştur. Lang’ın 1931 yılında çektiği başyapıtı "M", dönemin kara film karakteristiği barındıran başlıca suç filmlerinden biridir. Kara film tipinde bir olay örgüsüne sahiptir, kahramanı ve takipçileri suçludur.
1931 yılına gelindiğinde, yılda altı film çeken Michael Curtiz beş yıldır Hollywood'daydı. O'nun Sing Sing'te 20.000 Yıl (20,000 Years in Sing Sing, 1932) ve Özel Dedektif 62 (Private Detective 62, 1933) filmleri kara film olarak sınıflandırılabilecek erken dönem Hollywood sesli filmlerindendir. Dışavurumcu eğilim taşıyan ve özellikle özgür bir üsluba sahip filmler arasında, Universal Stüdyolarının Drakula (1931), Mumya (1932) (ilkinin sinematografı olan Berlin'de eğitim görmüş Karl Freund ikincisinin yönetmenliğini yapmıştır) ve yönetmenliğini Edgar G. Ulmer'in yaptığı Kara Kedi (The Black Cat, 1934) gibi filmler vardır.
Universal'ın korku filmleri hem öykü hem duyarlılık bakımından kara film türüne en çok yaklaşan filmlerdir; bununla birlikte İngiliz sanatçı James Whale tarafından yönetilen ve Amerikalı sanatçı Carl Laemmle Jr. tarafından filme alınan Görünmez Adam (The Invisible Man, 1933) ve Şangay Ekspresi (Shanghai Express, 1932) ve Viyana'da doğan ama Amerika'da büyüyen Josef von Sternberg'in yönettiği Şeytan Bir Kadındır (The Devil Is a Woman, 1935) gibi filmler de erotizmleri ve barok görsel üsluplarıyla klasik kara filmin temel özellikleriyle uyumludur. Sternberg'in sessiz filmi Yeraltı'nın (Underworld, 1927) ticari başarısının nedeni Hollywood'un gangster filmleri akımını reddetmesidir. Bu türdeki Küçük Sezar (Little Caesar, 1931), Halk Düşmanı (The Public Enemy, 1931) ve Yaralı Yüz (Scarface, 1932) gibi popüler yapımlar, dönemin film kahramanlarının ahlaki olarak ayıplanacak özellikler taşımasının örnekleridir.
Yönetmen: Michael Curtiz
Yönetmen: Tay Garnett
Yönetmen: Allan Dwan
Kara filmin kökeni yalnızca sinemada değil diğer sanatsal ortamlarda da bulunmaktadır. Klasik üslupla bağlantısı olan düşük aydınlatma düzeni, Maniyerist (üslupçu) ve Barok dönem sanatçılarının 15. ve 16. yy.larda geliştirdiği resimde gölgelendirme (chiaroscuro) ve keskin kontrastlar kullanma (tenebrizm) geleneğiyle ilişkilidir. Kara film estetiği, 1910’ların ve 1920’lerin tiyatro, fotoğraf, resim, heykel ve mimarisiyle yakın ilişki içinde bulunan Alman Dışavurumculuğu’ndan derin biçimde etkilenmiştir.
Hollywood film sanayisinin patlama yaşaması ve daha sonra Nazi iktidarının Dışavurumcu harekete dahil olan ya da onlarla çalışan pek çok sinemacıyı göç etmeye zorlaması, kara film yolunda pek çok fırsat kapısı açmıştır. En ünlü klasik kara filmlerin bazılarına imza atan Fritz Lang, Robert Siodmak ve Michael Curtiz gibi yönetmenler dramatik ışık teknikleri ve psikolojik olarak etkileyici mizansenlerle katkıda bulunmuştur. Lang’ın 1931 yılında çektiği başyapıtı "M", dönemin kara film karakteristiği barındıran başlıca suç filmlerinden biridir. Kara film tipinde bir olay örgüsüne sahiptir, kahramanı ve takipçileri suçludur.
M - Bir Şehir Katilini Arıyor - "M" (1931 - Almanya) - IMDb: 8,4
Yönetmen: Fritz Lang
M - Bir Şehir Katilini Arıyor, bir Alman kentinde polisin seri cinayetler işleyen bir çocuk katilini yakalamakta yetersiz kalması üzerine tedirgin olan şehirdeki diğer suçluların da insan avına katılmaları anlatır.1931 yılına gelindiğinde, yılda altı film çeken Michael Curtiz beş yıldır Hollywood'daydı. O'nun Sing Sing'te 20.000 Yıl (20,000 Years in Sing Sing, 1932) ve Özel Dedektif 62 (Private Detective 62, 1933) filmleri kara film olarak sınıflandırılabilecek erken dönem Hollywood sesli filmlerindendir. Dışavurumcu eğilim taşıyan ve özellikle özgür bir üsluba sahip filmler arasında, Universal Stüdyolarının Drakula (1931), Mumya (1932) (ilkinin sinematografı olan Berlin'de eğitim görmüş Karl Freund ikincisinin yönetmenliğini yapmıştır) ve yönetmenliğini Edgar G. Ulmer'in yaptığı Kara Kedi (The Black Cat, 1934) gibi filmler vardır.
Sing Sing'de 20.000 Yıl - "20,000 Years in Sing Sing" (1932 - ABD) - IMDb: 7,1
Yönetmen: Michael Curtiz
Özel Dedektif 62 - "Private Detective 62" (1933 - ABD) - IMDb: 6,6
Yönetmen: Michael Curtiz
Drakula - "Dracula" (1931 - ABD) - IMDb: 7,6 (1 ödül)
Yönetmen: Tod Browning
Ölmeyen Mumya - "The Mummy" (1932 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Karl Freund
Kara Kedi - "The Black Cat" (1934 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Edgar G. Ulmer
Görünmez Adam - "The Invisible Man" (1933 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: James Whale
Şangay Ekspresi - "Shanghai Express" (1932 - ABD) - IMDb: 7,5 (1 Oscar)
Yönetmen: Josef von Sternberg
Şeytan Bir Kadındır - "The Devil Is a Woman" (1935 - ABD) - IMDb: 7,2 (1 ödül)
Yönetmen: Josef von Sternberg
Yeraltı - "Underworld" (1927 - ABD) - IMDb: 7,7 (1 Oscar)
Yönetmen: Josef von Sternberg, Arthur Rosson
Küçük Sezar - "Little Caesar" (1931 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Mervyn LeRoy
Halk Düşmanı - "The Public Enemy" (1931 - ABD) - IMDb: 7,8 (1 ödül)
Yönetmen: William A. Wellman
Yaralı Yüz - "Scarface" (1932 - ABD) - IMDb: 7,8 (1 ödül)
Yönetmen: Howard Hawks, Richard Rosson
Klasik kara film, romantik, kaderci yaklaşımıyla ve lanetlenmiş kahramanları kutsamasıyla bilinen 1930'ların Fransız şiirsel gerçekçiliğinden de önemli oranda etkilenmiştir. Kara filme etki eden bir diğer akım da belgeselimsi havasıyla 1940'ların İtalyan Yeni Gerçekçiliğidir. Warner Bros draması Ben Bir Prangalı Hapishane Kaçağıyım (I Am a Fugitive from a Chain Gang, 1932) bu duyarlılıkları taşıyan bir filmdir. Klasik kara film dönemine ait Çıplak Şehir (The Naked City, 1948) ve Caddelerde Panik (Panik in the Streets, 1950) gibi filmler set dışında yapılan çekimler ve profesyonel olmayan oyuncularla Yeni Gerçekçi yaklaşıma eğilim göstermiştir. Artık kara film olarak sayılan birkaç film de, sıradan kahramanlar kullanmaya başlayarak yeni gerçekçiliğe kapı aralamıştır. Bunun en ünlü örneği yine Viyana'da doğan ve Berlin'de eğitim gören Amerikalı yönetmen Billy Wilder'ın Kayıp Haftasonu (The Lost Weekend, 1945) adlı filmidir.
Ben Bir Pranga Kaçağıyım - "I Am a Fugitive from a Chain Gang" (1932 - ABD) - IMDb: 7,7 (3 ödül)
Yönetmen: Mervyn LeRoy
Yönetmen: Jules Dassin
Caddelerde Panik - "Panik in the Streets" (1950 - ABD) - IMDb: 7,3 (1 Oscar + 2 ödül)
Yönetmen: Elia Kazan
Yönetmen: Billy Wilder
(Sırası gelmişken belirtmek gerek; yeni gerçekçilik etkilenimlerine dair ilk örneklerden birisi Siodmak ve Wilder'ın beraber yazdığı ve Siodmak ile Ulmer'in yönettiği Bir Pazar Günü "Menschen am Sonntag; 1930" adlı filmdir).
Yönetmen + Senaryo: Curt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann, Rochus Gliese
Bir kara film olmasa da, Orson Welles'in yönettiği 1941 yapımı Yurttaş Kane'deki Sternbergyen görsel karışıklık ve dış ses anlatımıyla ilerleyen karmaşık yapı birçok kara filmde kullanılmıştır.
Kara filmi etkileyen başlıca edebi eserler Amerikan dedektif ve suç kurgularının "hard boiled" adı verilen ekolüdür. Dashiell Hammett (ilk romanı Kızıl Hasat, 1929) ve James M. Cain (ilk romanı Postacı Kapıyı İki Kere Çalar, 1934) gibi yazarlar ekole öncülük etmiş, "Black Mask" gibi dergiler yaygınlık kazanmasını sağlamıştır. Malta Şahini (The Maltese Falcon, 1941), Cam Anahtar (The Glass Key, 1942) gibi klasik kara filmler, Hammett'in romanlarından uyarlanmıştır; Cain'in romanı Çifte Tazminat (Double Indemnity, 1944), Mildred Pierce (1945), Postacı Kapıyı İki Kere Çalar (1946) ve "Sevginin Sevimli Taklidi" adlı öyküden uyarlanan Az Kırmızı (Slightly Scarlet, 1956) filmlerine temel oluşturmuştur. Klasik dönemden on yıl önce Hammett'in bir hikâyesi, Rouben Mamoulian'ın yönettiği, Sternberg'le düzenli olarak çalışan Lee Garmes'ın süpervizörlüğünü yaptığı Kent Sokakları (City Streets, 1931) adlı gangster melodramına kaynaklık etmiştir. Pek çok kara film karakteristiğini hem üslup hem de öykü bazında barındıran Kent Sokakları, Lang'ın M'sinden bir ay önce gösterime girdiği için, ilk büyük kara film olma iddiasını taşır.
Malta Şahini - "The Maltese Falcon" (1941 - ABD) - IMDb: 7,2 (1 ödül)
Yönetmen: John Huston
Cam Anahtar - "The Glass Key" (1942 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Stuart Heisler
(Bu romanın ilk uyarlaması 1935'te Frank Tuttle tarafından yapılmış)
Yönetmen: Michael Curtiz
Yönetmen: Tay Garnett
Az Kırmızı - "Slightly Scarlet" (1956 - ABD) - IMDb: 6,8
Raymond Chandler 1939 yılında yazdığı Büyük Uyku (The Big Sleep) adlı eseriyle kısa sürede hard-boiled ekolünün en ünlü yazarı haline gelmiştir. Chandler yalnızca romanlarıyla büyük kara filmlere kaynaklık etmekle kalmamış... Örneğin Cinayet, Tatlım (Murder, My Sweet, 1944; Uğurlar Olsun, Aşkım adlı eserinden uyarlamadır), Büyük Uyku (The Big Sleep, 1946) ve Göldeki Kadın (Lady in the Shadow, 1947) - kendisi de Çifte Tazminat, Mavi Dalya (The Blue Dahlia, 1946) ve Trendeki Yabancılar (Strangers on a Train, 1951) filmlerinin senaryolarını yazarak önemli bir senarist haline gelmiştir. Chandler da, Hammett gibi romanlarının merkezine özel dedektif olan kahramanını yerleştirirken, Cain daha az kahramanvari roman kişileri yaratmıştır ve cinayetin çözümünden ziyade psikolojik ifade üzerinde yoğunlaşmıştır. Cain'in yaklaşımı hard-boiled türünün kara roman olarak adlandırılan alttürüne yerleştirilir. 1940'larda, bu öykülerin en doğurgan ve başarılı yazarlarından biri Cornell Woolrich olmuştur (takma ad olarak kimi zaman George Hopley ya da William Irish isimlerini de kullanmıştır). Başka hiçbir yazarın basılmış eserleri, klasik dönem kara filmine temel oluşturmak konusunda Woolrich'inkiler kadar verimli olmamıştır. 13 eseri filme çevrilmiştir (Kara Melek (Black Angel, 1946), Şafağa Kadar (Deadline at Dawn, 1946), ve Gecede Korku (Fear in the Night, 1947) vb.).
Cinayet, Tatlım - "Murder, My Sweet" (1944 - ABD) - IMDb: 7,6 (1 ödül)
Yönetmen: Edward Dmytryk
Yönetmen: Edward Dmytryk
Derin Uyku (Büyük Uyku) - "The Big Sleep" (1946 - ABD) - IMDb: 8,0 (1 ödül)
Yönetmen: Howard Hawks
Yönetmen: Howard Hawks
Göldeki Kadın - "Lady in the Shadow" (1947 - ABD) - IMDb: 6,6
Yönetmen: Robert Montgomery
Mavi Dalya - "The Blue Dahlia" (1946 - ABD) - IMDb: 7,2
Mavi Dalya - "The Blue Dahlia" (1946 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: George Marshall
Trendeki Yabancılar - "Strangers on a Train" (1951 - ABD) - IMDb: 8,0 (1 ödül)
Yönetmen: Alfred Hitchcock
Kara Melek - "Black Angel" (1946 - ABD) - IMDb: 7,0
Yönetmen: Roy William Neill
Şafağa Kadar - "Deadline at Dawn" (1946 - ABD) - IMDb: 6,9
Yönetmen: Harold Clurman
Gecede Korku - "Fear in the Night" (1947 - ABD) - IMDb: 6,5
Yönetmen: Maxwell Shane
Trendeki Yabancılar - "Strangers on a Train" (1951 - ABD) - IMDb: 8,0 (1 ödül)
Yönetmen: Alfred Hitchcock
Kara Melek - "Black Angel" (1946 - ABD) - IMDb: 7,0
Yönetmen: Roy William Neill
Şafağa Kadar - "Deadline at Dawn" (1946 - ABD) - IMDb: 6,9
Yönetmen: Harold Clurman
Gecede Korku - "Fear in the Night" (1947 - ABD) - IMDb: 6,5
Yönetmen: Maxwell Shane
Sıklıkla gözden kaçırılan ama kara filme kaynaklık eden isimlerden biri de William R. Burnett'tir. İlk romanı Küçük Sezar 1929 yılında yayımlanmıştır. 1931 yılında Warner Bros'un dikkatini çekmiş, sonraki yıl Burnett'ten Yaralı Yüz film fikrini senaryolaştırması istenmiştir ve yine aynı yıl öykülerinden biri, Şehrin Canavarı (Beast of the City) adıyla sinemaya uyarlanmıştır. Bu filmler çok erken çekilmiş olmalarına rağmen, kimi eleştirmenler onları kara film olarak niteler. Burnett'ın karakteristik anlatımcı tutumu, hard-boiled yazarları ve onların kara filmci ortakları arasında bir yere denk düşer. Roman kişileri hep kahramanvari, gangstervaridir. Klasik dönem boyunca Burnett'ın hem öyküleri hem senaryoları, şimdi geniş kitleler tarafından kara film olarak bilinen yedi filme temel oluşturmuştur: Yüksek Zirve (High Sierra, 1941), Kiralık Silah (This Gun for Hire, 1942) ve Asfalt Orman (The Asphalt Jungle, 1950).
Küçük Sezar - "Little Caesar" (1931 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Mervyn LeRoy
Yaralı Yüz - "Scarface" (1932 - ABD) - IMDb: 7,8 (2 ödül)
Yönetmen: Howard Hawks, Richard Rosson
Şehrin Canavarı - "Beast of the City" (1932 - ABD) - IMDb: 7,8 (2 ödül)
Yönetmen: Charles Brabin
Yüksek Zirve - "High Sierra" (1941 - ABD) - IMDb: 7,6 (1 ödül)
Yönetmen: Raoul Walsh
Kiralık Silah - "This Gun for Hire" (1942 - ABD) - IMDb: 7,6 (1 ödül)
Yönetmen: Frank Tuttle
Elmas Hırsızları (Asfalt Orman) - "The Asphalt Jungle" (1950 - ABD) - IMDb: 7,9 (7 ödül)
Yönetmen: John Huston
1940'lar ve 50'ler genellikle Amerikan kara filminin "klasik dönemi" olarak bilinir. Üçüncü Kattaki Yabancı (Stranger on the Third Floor, 1940), ilk "gerçek" kara film olarak kabul edilmektedir. Şehir Sokakları ve Fritz Lang tarafından yönetilen Hiddet (Fury, 1936), Hayata Bir Kez Geliyorsun (You Only Live Once, 1937) gibi diğer II. Dünya Savaşı suç melodramları bazı eleştirmenler tarafından mükemmel kara filmler olarak kabul edilirken, çoğunluk bunları "ilk-noir" ya da benzeri terimlerle kategorize ediyor. Pek çok eleştirmen, klasik kara film döneminin iki on yılı (40'lar ve 50'ler) arasında dikkate değer bir fark olduğunu söyler. Hikâyenin başkahramanın gözünden anlatılması tekniğinin kayboluşundan başka ne gibi bir farklılık olduğu konusunda ortak görüş yoktur, ancak 1950'lerin kara filmlerinin daha "aşırı" (extreme) olduğu konusunda ortaklaşılır.
Üçüncü Kattaki Yabancı - "Stranger on the Third Floor" (1940 - ABD) - IMDb: 6,9
Yönetmen: Boris Ingster
Şehir Sokakları - "City Streets" (1931 - ABD) - IMDb: 7,3 (1 ödül)
Yönetmen: Rouben Mamoulian
Öfke - "Fury" (1936 - ABD) - IMDb: 7,9 (2 ödül)
Yönetmen: Fritz Lang
Günahsız Katiller (Hayata Bir Kez Geliyorsun) - "You Only Live Once" (1937 - ABD) - IMDb: 7,5
Yönetmen: Fritz Lang
Bitmeyen Balayı (Habisin Dokunuşu) - "Touch of Evil" (1958 - ABD) - IMDb: 8,1 (3 ödül)
Yönetmen: Orson Welles
Çifte Tazminat - "Double Indemnity" (1944 - ABD) - IMDb: 8,4 (3 ödül)
Yönetmen: Billy Wilder
Yönetmen: Boris Ingster
Şehir Sokakları - "City Streets" (1931 - ABD) - IMDb: 7,3 (1 ödül)
Yönetmen: Rouben Mamoulian
Öfke - "Fury" (1936 - ABD) - IMDb: 7,9 (2 ödül)
Yönetmen: Fritz Lang
Günahsız Katiller (Hayata Bir Kez Geliyorsun) - "You Only Live Once" (1937 - ABD) - IMDb: 7,5
Yönetmen: Fritz Lang
Orson Welles'in Habisin Dokunuşu (Touch of Evil, 1958) filmi klasik dönemin son filmi olarak kabul edilir.
Yönetmen: Orson Welles
Bazı akademisyenler kara filmin aslında sona ermediğini, ama üslubunun Hollywood'un önderliğinde değişik yönlere doğru gelişen yapım şartlarıyla güncellenip, şekil değiştirdiğini söyler. Bu bakımdan, kara film geleneğinde olan ama daha sonra çekilen filmler, klasik kara filmin devam eden bir parçası olarak görülür. Bununla birlikte eleştirmenlerin çoğu klasik dönemden sonra yapılan filmlerin hakiki kara filmlerden başka bir şey olduğu görüşündedir. Onlara göre gerçek kara film, geçici ve sınırlı bir coğrafyaya aittir. Bu nedenle klasikleri taklit etmeye çalışan sonraki filmler onlardan ayrılır çünkü yaratıcıları artık kara film diye bir üslubun farkındadır. Yukarıda da bahsedildiği üzere, kara filmin klasik döneminde bu kavram henüz oluşmuş değildir. Klasik dönem filmlerinin çoğu büyük yıldızların oynadığı düşük bütçeli filmlerdir (B-film) ve yazarları, yönetmenleri, sinematografları ve ekip elemanları kimi zaman Hollywood'un kara listesinde olan (Komünist Parti sempatizanı olmalarından şüphelenilen) kişiler olmuştur. Kendilerini tipik büyük film kısıtlamalarına sokmamışlardır. Amerikan film piyasasının sınırlamalarını belirleyen yapım kodunun, hiçbir film karakterinin cinayetten çıkar sağlamaması gerektiği yönünde bir kural getirmesine karşın özellikle B tipi kara filmde bu, çok zaman yapılmıştır. Tematik olarak kara filmler sıklıkla, sorgulanabilir erdemlere sahip bir kadını hikâyenin merkezine alır ve bu ayırıcı özelliklerden biridir. Bu damardan giden dikkate değer bir film Billy Wilder'ın yönettiği, Barbara Stanwyck'in Phyllis Dietrichson (Sternberg'in yönettiği filmlerde sıradışı bir kariyer yakalayan Marlene Dietrich'e atıf yapılmıştır) rolüyle unutulmaz bir femme fatale oynadığı Çifte Tazminat adlı filmdir. Tamamen A sınıfı bir yapım olan filmin ticari başarısı ve yedi dalda Oscar adaylığı, onu en etkileyici erken dönem kara filmlerden biri yapmış, daha sonra kötü kız filmleri olarak bilinecek pek çok filme öncülük etmiştir.
Yönetmen: Billy Wilder
Geleneksel A sınıfı filmlerin, dramatik olmakla birlikte, olumlu, güven tazeleyici bir mesaj aktarmak, saklı bir kamera ve montaj tekniği kullanmak, yumuşak ışıkla aydınlatılmış sahneler ve ihtişamlı dekorlar kullanmak gibi kuralları vardır. Kara film yapımcıları bunu altüst ederek; güvensizlik, kinizm ve absürdlük hissi veren kasvetli, sofistike dramalar yaratmışlar, genellikle dekor kullanmaksızın şehirde çekim yapmışlar ya da bütçe dostu bir minimalizmi benimsemişler, çarpıcı bir dışavurumcu ışık kullanımına başvurarak rahatsız edici kamera açıları ve karmaşık geri dönüşler kullanmışlardır. Kara film üslubu yavaş yavaş Hollywood'un ana akımını da etkilemiştir.
Gerçekte kim olduğu bilinmeyen bir yönetmen tarafından yönetilen Üçüncü Kattaki Yabancı (Stranger on the Third Floor; 1940) bir RKO B sınıfı film iken; önceki dönemlere ait sürekli üne dayalı filmler Wilder, Alfred Hitchcock ve Malta Şahini (The Maltese Falcon; 1941) filminde yönetmen olarak sahneye ilk kez çıkan John Huston gibi adlarıyla ün yapan yönetmenler tarafından A sınıfı filmler grubuna uygun görülmüştür. Otto Preminger’nin Laura (1944) filmi ile gelen başarısı ün yapmasını sağlamış (Dana Andrews ile yaptığı Düşmüş Melek (Fallen Angel,1945) ve Kaldırımın Sonlandığı Yer (Where the Sidewalk Ends, 1950) adlı klasik kara filmler altına girilen borcun hakkını verir) ve Issız Bir Yerde (In a Lonely Place, 1950) filmi Nicholas Ray’in kariyerinde benzer bir şeye yol açmıştır (diğer kara filmleri -Gece Yaşarlar (They Live by Night,1948), Tehlikeli Zeminde (On Dangerous Ground, 1951)- ilk sahneye çıkışını içerir). Orson Welles’in finans konusunda dile düşen sorunları vardır fakat çektiği üç kara filmin bütçesi oldukça iyidir: Yabancı (The Stranger, 1946) (en geleneksel filmi) ve Habisin Dokunuşu (Touch of Evil, 1958) (açıkça kişisel bir çalışma) filmlerinin her ikisi de daha düşük bütçeye sahiptir ama reklamlarının yapılması yeterli olmuştur; Şangay’dan Gelen Kadın (The Lady from Shanghai, 1947) ise A sınıfı düzeyinde tam destek almıştır. Fritz Lang’ın kara filmlerinin çoğu da (ki bunlar arasında Edward G. Robinson'ın oynadığı Penceredeki Kadın (The Woman in the Window, 1945) ve muzip bir şekilde eğlendirici olan Scarlett Caddesi (Scarlett Street, 1945) filmleri de vardır) benzer şekilde orta düzeyde bütçeler ile üretilmiştir. Raoul Walsh, çalışkan bir yönetmen olarak ilk yarım yüzyılı boyunca çok fazla adını duyuramaz, fakat üç klasik kara filminin (başrolde Humphrey Bogartın oynadığı İnfazcı (The Enforcer, 1951), bu grubu tamamlar) hiçbiri bütçe olarak ortanın, kalite olarak da yüksek seviyenin altında değildir. Evvelce belirtilenlere ek olarak, yüksek bütçeli Hollywood kara filmlerinin diğer yönetmenleri arasında Edward Dmytryk (Cinayet Sevgilim (Murder, My Sweet, 1944), Çapraz Ateş (Crossfire, 1947)), Henry Hathaway (Karanlık Köşe (The Dark Corner, 1946), Ölüm Öpücüğü (The Kiss of Death, 1947)) ve John Farrow (Büyük Saat, (The Big Clock, 1948), Onun Tarzında Bir Kadın (His Kind of a Woman, 1951)) gibi isimler vardır.
Kanlı Gölge - "Laura" (1944 - ABD) - IMDb: 8,1 (1 Oscar + 1 ödül)
Yönetmen: Otto Preminger
Düşmüş Melek - "Fallen Angel" (1945 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Otto Preminger
Korkusuz Kadın (Kaldırımın Sonlandığı Yer) - "Where the Sidewalk Ends" (1950 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Otto Preminger
Issız Bir Yerde - "In a Lonely Place" (1950 - ABD) - IMDb: 8,1
Yönetmen: Nicholas Ray
Gece Yaşarlar - "They Live by Night" (1948 - ABD) - IMDb: 7,6
Yönetmen: Nicholas Ray
Tehlikeli Zeminde - "On Dangerous Ground" 7,4
Yönetmen: Nicholas Ray, Ida Lupino
Yabancı - "The Stranger" (1946 - ABD) - IMDb: 8,1 (1 Oscar + 1 ödül)
Yönetmen: Otto Preminger
Şangaylı Kadın - "The Lady from Shangai" (1947 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Orson Welles
Penceredeki Kadın - "The Woman in the Window" (1944 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Fritz Lang
Scarlett Caddesi - "Scarlett Street" (1945 - ABD) - IMDb: 7,9
Yönetmen: Fritz Lang
Öldürülecek Kadın (İnfazcı) - "The Enforcer" (1951 - ABD) - IMDb: 7,4
Yönetmen: Bretaigne Windust, Raoul Walsh
Çapraz Ateş - "Crossfire" (1947 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Edward Dmytryk
Karanlık Köşe - "The Dark Corner" (1946 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Henry Hathaway
Ölüm Öpücüğü - "Kiss of Death" (1947 - ABD) - IMDb: 7,5 ( ödül)
Yönetmen: Henry Hathaway
Büyük Saat - "The Big Clock" (1948 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: John Farrow
Onun Tarzında Bir Kadın - "His Kind of a Woman" (1951 - ABD) - IMDb: 7,1
Yönetmen: John Farrow, Richard Fleischer
Darağacımı Yükseğe Kur (Maziden Gelen) - "Out of the Past" (1947 - ABD) - IMDb: 8,1 (1 ödül)
Yönetmen: Jacques Tourneur
Haracıma Dokunma - "Touchez pas au grisbi" (1954 - Fransa, İtalya) - IMDb: 7,9 (1 ödül)
Yönetmen: Jacques Becker
İdam Sehpası (Darağacı Asansörü) - "Ascenseur pour l'echafaud" (1958 - Fransa) - IMDb: 8,0 (1 ödül)
Yönetmen: Otto Preminger
Düşmüş Melek - "Fallen Angel" (1945 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Otto Preminger
Korkusuz Kadın (Kaldırımın Sonlandığı Yer) - "Where the Sidewalk Ends" (1950 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Otto Preminger
Issız Bir Yerde - "In a Lonely Place" (1950 - ABD) - IMDb: 8,1
Yönetmen: Nicholas Ray
Gece Yaşarlar - "They Live by Night" (1948 - ABD) - IMDb: 7,6
Yönetmen: Nicholas Ray
Tehlikeli Zeminde - "On Dangerous Ground" 7,4
Yönetmen: Nicholas Ray, Ida Lupino
Yabancı - "The Stranger" (1946 - ABD) - IMDb: 8,1 (1 Oscar + 1 ödül)
Yönetmen: Otto Preminger
Şangaylı Kadın - "The Lady from Shangai" (1947 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Orson Welles
Penceredeki Kadın - "The Woman in the Window" (1944 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Fritz Lang
Scarlett Caddesi - "Scarlett Street" (1945 - ABD) - IMDb: 7,9
Yönetmen: Fritz Lang
Öldürülecek Kadın (İnfazcı) - "The Enforcer" (1951 - ABD) - IMDb: 7,4
Yönetmen: Bretaigne Windust, Raoul Walsh
Çapraz Ateş - "Crossfire" (1947 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Edward Dmytryk
Karanlık Köşe - "The Dark Corner" (1946 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Henry Hathaway
Ölüm Öpücüğü - "Kiss of Death" (1947 - ABD) - IMDb: 7,5 ( ödül)
Yönetmen: Henry Hathaway
Büyük Saat - "The Big Clock" (1948 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: John Farrow
Onun Tarzında Bir Kadın - "His Kind of a Woman" (1951 - ABD) - IMDb: 7,1
Yönetmen: John Farrow, Richard Fleischer
Robert Wise'ın Öldürmek için Doğmuş (Born to Kill, 1947) ve Anthony Mann (T-Men, 1947), Acemi Anlaşma (Raw Deal, 1948) yüksek bütçeli yapımlar üzerinde düzenli bir çalışmaya terfi etmeden önce, çoğunluğu kara film olan bir dizi etkileyici B sınıfı film yapmışlardır. Jacques Tourneur, bazı eleştirmenler tarafından klasik kara filmler arasında en iyisi olarak seçilen Geçmişten Gelen (Out of the Past, 1947) adlı A bütçeli filmini yönetmeden önce 30’un üstünde Hollywood B filmi yapmıştır (ancak çoğu tamamen unutulmuştur).
Öldürmek İçin Doğmuş - "Born to Kill" (1947 - ABD) - IMDb: 7,3
Yönetmen: Robert Wise
T-Men - (1947 - ABD) - IMDb:7,1
Yönetmen: Anthony Mann
Yönetmen: Anthony Mann
Darağacımı Yükseğe Kur (Maziden Gelen) - "Out of the Past" (1947 - ABD) - IMDb: 8,1 (1 ödül)
Yönetmen: Jacques Tourneur
Samuel Fuller'ın Ölüler Ülkesi A.B.D (Underworld U.S.A, 1961), Joseph H. Lewis'ın Çılgın Silah (Gun Crazy, 1949), Büyük Caz Topluluğu (The Big Combo, 1955) ve Phil Karlson'ın Kansas Kenti Güvende (Kansas City Confidential, 1952), Rico Kardeşler (The Brothers Rico, 1957) B sınıfı filmler ile büyük kazançlar elde etmişlerdi.
1945’te Edgar G. Ulmer, tüm zamanların en çok rağbet gören kara film klasiklerinden olan Sapma (Detour, 1945) adlı filmi PRC’de yapar. Bu film, Amerika Birleşik Devletleri Uluslararası Film Tescili (National Film Registry) için gün verilen büyük stüdyolar dışında çekilen 7 kara filmden biridir. Diğerleri, Habisin Gücü (Force of Evil, 1948), Esrar Perdesi (D.O.A.,1950), Otostopçu (The Hitch Hiker, 1953), Ölüm Gibi Öp (Kiss Me Deadly, 1955) ve Başarının Mis Kokusu (Sweet Smell of Success, 1957).
Şeytanın Gücü (Habisin Gücü) - "Force of Evil" (1945 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Abraham Polonsky
Burt Lancaster’in ilk filmi Katiller (The Killers, 1946)’e ek olarak Robert Siodmak’ın türe önemli katkıları arasında 1944’lerin Hayalet Kadın (Phantom Lady, 1944) filmi (bir seri başı B filmi ve Cornell Woolrich uyarlaması), alaylı bir şekilde adlandırılan Noel Tatili (Christmas Holiday, 1944) ve Şehrin Feryadı (Cry of the City, 1948) filmleri vardır. Yeniden Lancaster’in önderliğinde yapılan Çapraz (Criss Cross, 1949) filmi, Siodmak’ın B filminin etkilerini nasıl bir kara filme kazandırdığını örnekler.
Daha düşük bütçelerde, karakterde ve mesajda kendini belli eden, nispeten daha serbest olan kısıtlamalara ek olarak, B yapımının doğası tamamen ekonomik nedenlerle kendini kara filme verir: Loş aydınlatma sadece elektrik maliyetlerinde tasarruf sağlamamış ayrıca ucuz örtü kullanımına imkân vererek bu yönde de bir kazanç sağlamış (sis ve duman da ayrıca bu amaca hizmet eder). Gece çekimleri, aceleye getirilen yapım programları tarafından zorlanmış, çok açık olmayan motivasyonlara ve merak uyandıran yumuşak geçişlere sahip olay örgüleri çok hızlı yazılan senaryoların bir sonucudur, ancak tüm sahneleri çekmek için yeterli zaman ve para mevcut olmamış. Çapraz (Criss Cross) filminde Siodmak, femme fatale rollerini en anlaşılır şekilde oynayan Yvonne De Carlo ile bütünleştirerek, karizmatik çapkın adam rollerinden birinde Dan Duryea ve silahlı bir soyguncuya dönüşen bir Amerikan askeri ve perişan olmaya kararlı saplantılı romantik biri olarak zaten yıldızı parlamış olan Burt Lancaster ile tüm etkileri göstermeyi başarmış.
ABD Dışında Kara Film:
Bazı eleştirmenler klasik kara filmi yalnızca ABD'ye has sayar. Bununla birlikte çoğu sinemacı kara filmi uluslararası bir fenomen olarak görür. Klasik dönem olarak kabul edilen dönemin başından önce bile Hollywood dışında, kara filmi önceleyen filmler yapılmış. Buna örnek olarak Jules Duvivier'nin yönettiği Pepe ve Moko (Pépé le Moko, 1937) ve Marcel Carné'nin yönettiği Gün Ağarıyor (Le jour se lève, 1939) gibi Fransız yapımları gösterilebilir.
Ölüler Ülkesi A.B.D. - "Underworld U.S.A" (1961 - ABD) - IMDb: 7,5
Yönetmen: Samuel Fuller
Çılgın Silah - "Gun Crazy" (1950 - ABD) - IMDb: 7,7 (1 ödül)
Yönetmen: Joseph H. Lewis
Karanlıkta Vuruşanlar (Büyük Caz Topluluğu) - "The Big Combo" (1952 - ABD) - IMDb: 7,4
Yönetmen: Phil Karlson
Kansas Kenti Güvende - "Kansas City Confidential" (1952 - ABD) - IMDb: 7,5
Yönetmen: Phil Karlson
Rico Kardeşler - "The Brothers Rico" (1957 - ABD) - IMDb: 6,8
Yönetmen: Phil Karlson
1945’te Edgar G. Ulmer, tüm zamanların en çok rağbet gören kara film klasiklerinden olan Sapma (Detour, 1945) adlı filmi PRC’de yapar. Bu film, Amerika Birleşik Devletleri Uluslararası Film Tescili (National Film Registry) için gün verilen büyük stüdyolar dışında çekilen 7 kara filmden biridir. Diğerleri, Habisin Gücü (Force of Evil, 1948), Esrar Perdesi (D.O.A.,1950), Otostopçu (The Hitch Hiker, 1953), Ölüm Gibi Öp (Kiss Me Deadly, 1955) ve Başarının Mis Kokusu (Sweet Smell of Success, 1957).
Sapma - "Detour" (1945 - ABD) - IMDb: 7,5 (1 ödül)
Yönetmen: Edgar G. Ulmer
Yönetmen: Edgar G. Ulmer
Şeytanın Gücü (Habisin Gücü) - "Force of Evil" (1945 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Abraham Polonsky
Esrar Perdesi - "D.O.A." (1950 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen: Rudolph Maté
Metro-Goldwyn-Mayer’ın yönetmeni Abraham Polonsky ve yıldızı parlayan John Garfield’ın her ikisi de 1950’lerde kara listeye alınır. Bağımsız yapım genellikle sınırlı olan koşullar anlamına gelmiştir, fakat her zaman değil; örneğin Başarının Tatlı Kokusu (Sweet Smell of Success), yapımcılarının orijinal planlarına rağmen ucuza çıkartılamamıştır. Çoğunluk tarafından A bütçeli kara film olarak kabul edilse de özünde bir B filmi olduğu söylenebilir. Belki de hiçbir yönetmen, Hollywood’a 1940’ta gelişinden önce bir dizi film çeken Robert Siodmak kadar bu ruhu veremez. Kendisi daha çok A özellikleri üzerinde çalışırken, bugün klasik kara film olarak kabul edilen 8 film çekmiştir (aynı durum, sadece Lang ve Mann’da görülebilir). Yönetmen: Rudolph Maté
Otostopçu - "The Hitch Hiker" (1953 - ABD) - IMDb: 7,0 (1 ödül)
Yönetmen: Ida Lupino
Burt Lancaster’in ilk filmi Katiller (The Killers, 1946)’e ek olarak Robert Siodmak’ın türe önemli katkıları arasında 1944’lerin Hayalet Kadın (Phantom Lady, 1944) filmi (bir seri başı B filmi ve Cornell Woolrich uyarlaması), alaylı bir şekilde adlandırılan Noel Tatili (Christmas Holiday, 1944) ve Şehrin Feryadı (Cry of the City, 1948) filmleri vardır. Yeniden Lancaster’in önderliğinde yapılan Çapraz (Criss Cross, 1949) filmi, Siodmak’ın B filminin etkilerini nasıl bir kara filme kazandırdığını örnekler.
Katiller - "The Killer" (1946 - ABD) - IMDb: 7,9 (3 ödül)
Yönetmen: Robert Siodmak
Hayalet Kadın - "Phantom Lady" (1944 - ABD) - IMDb: 7,4
Yönetmen: Robert Siodmak
Noel Tatili - "Christmas Holiday" (1944 - ABD) - IMDb: 6,7
Yönetmen: Robert Siodmak
Kanlı Tuzak (Şehrin Feryadı) - "Cry of the City" (1948 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen: Robert Siodmak
Yanlış Seçim (Çapraz) - "Criss Cross" (1949 - ABD) - IMDb: 7,6
Yönetmen: Robert Siodmak
Daha düşük bütçelerde, karakterde ve mesajda kendini belli eden, nispeten daha serbest olan kısıtlamalara ek olarak, B yapımının doğası tamamen ekonomik nedenlerle kendini kara filme verir: Loş aydınlatma sadece elektrik maliyetlerinde tasarruf sağlamamış ayrıca ucuz örtü kullanımına imkân vererek bu yönde de bir kazanç sağlamış (sis ve duman da ayrıca bu amaca hizmet eder). Gece çekimleri, aceleye getirilen yapım programları tarafından zorlanmış, çok açık olmayan motivasyonlara ve merak uyandıran yumuşak geçişlere sahip olay örgüleri çok hızlı yazılan senaryoların bir sonucudur, ancak tüm sahneleri çekmek için yeterli zaman ve para mevcut olmamış. Çapraz (Criss Cross) filminde Siodmak, femme fatale rollerini en anlaşılır şekilde oynayan Yvonne De Carlo ile bütünleştirerek, karizmatik çapkın adam rollerinden birinde Dan Duryea ve silahlı bir soyguncuya dönüşen bir Amerikan askeri ve perişan olmaya kararlı saplantılı romantik biri olarak zaten yıldızı parlamış olan Burt Lancaster ile tüm etkileri göstermeyi başarmış.
ABD Dışında Kara Film:
Bazı eleştirmenler klasik kara filmi yalnızca ABD'ye has sayar. Bununla birlikte çoğu sinemacı kara filmi uluslararası bir fenomen olarak görür. Klasik dönem olarak kabul edilen dönemin başından önce bile Hollywood dışında, kara filmi önceleyen filmler yapılmış. Buna örnek olarak Jules Duvivier'nin yönettiği Pepe ve Moko (Pépé le Moko, 1937) ve Marcel Carné'nin yönettiği Gün Ağarıyor (Le jour se lève, 1939) gibi Fransız yapımları gösterilebilir.
Cezayir Batakhaneleri - "Pépé le Moko" (1937 - Fransa) - IMDb: 7,8 (2 ödül)
Yönetmen: Julien Duvivier
Gün Ağarıyor - "Le jour se lève" (1939 - Fransa) - IMDb: 7,8
Yönetmen: Marcel Carné
Klasik dönem boyunca da ABD dışında, özellikle de Fransa'da çekilmiş, Amerikan kara filminin tarzını, temalarını ve duyarlılığını paylaşan ve bu nedenle kara film olarak nitelenebilecek filmler yapılmıştı. Belirli durumlarda bu filmlerin Hollywood kara filmiyle olan ilişkisi çok bellidir. Amerika'da doğan yönetmen Jules Dassin, Hollywood'un kara listesine alındığı için 1950'lerin başında Fransa'ya taşınmış ve en ünlü Fransız kara filmlerinden birine imza atmıştı: Bela (Rififi, 1955).
Bela - "Rififi" (1955 - Fransa) - IMDb: 8,2 (5 ödül)
Yönetmen: Jules Dassin
Kara film olarak sınıflandırılan diğer tanınmış Fransız filmleri arasında Henri-Georges Clouzot'nun yönettiği Altıncılar Rıhtımı (Quai des Orfevres, 1947) ve Şeytan Ruhlu İnsanlar (Les diaboliques, 1955) adlı filmler; Jacques Becker'in yönettiği Altın Miğfer (Casque d'or, 1952) ve Haracıma Dokunmayın (Touchez pas au grisbi, 1954) adlı filmler; Louis Malle'ın yönettiği Darağacı Asansörü (Ascenseur pour l'echafaud, 1958).
Yönetmen: Henri-Georges Clouzot
Şeytan Ruhlu İnsanlar - "Les diaboliques" (1955 - Fransa) - IMDb: 8,2 (4 ödül)
Şeytan Ruhlu İnsanlar - "Les diaboliques" (1955 - Fransa) - IMDb: 8,2 (4 ödül)
Haracıma Dokunma - "Touchez pas au grisbi" (1954 - Fransa, İtalya) - IMDb: 7,9 (1 ödül)
Yönetmen: Jacques Becker
İdam Sehpası (Darağacı Asansörü) - "Ascenseur pour l'echafaud" (1958 - Fransa) - IMDb: 8,0 (1 ödül)
Yönetmen: Louis Malle
Fransız Yönetmen Jean-Pierre Melville klasik dönemde Sen Bu Mektubu Okurken (Quand tu liras cette lettre, 1953), Kumarbaz Bob (Bob le flambeur, 1955) gibi ve sonrasında da Şapka (Le Doulos, 1962), Samuray (Le Samouraï, 1967) ve Kızıl Çember (Le Cercle rouge, 1970) gibi trajik-minimalist kara filmleriyle tanınmaktaydı.
Öldüren Dudaklar (Sen Bu Mektubu Okurken) - "Quand tu liras cette lettre" (1953 - Fransa, İtalya) - IMDb: 6,7
Yönetmen: Jean-Pierre Melville
Kumarbaz Bob - "Bob le flambeur" (1956 - Fransa) - IMDb: 7,8
Yönetmen: Jean-Pierre Melville
Yönetmen: Jean-Pierre Melville
Yönetmen: Jean-Pierre Melville
Ateş Çemberi (Kızıl Çember) - "Le Cercle rouge" (1970 - Fransa, İtalya) - IMDb: 6,7
Yönetmen + Senaryo: Jean-Pierre Melville
Klasik dönemde Büyük Britanya'da çekilen birkaç film de zaman zaman kara film olarak değerlendirilir. Bunlar arasında John Boulting'in yönettiği Brighton Kalesi (Brighton Rock, 1947); Alberto Cavalcanti'nin yönettiği Kaçak Oldum (They Made Me a Fugitive, 1947); Michael Powell - Emeric Pressburger'ın yönettiği Küçük Arka Oda (The Small Back Room, 1949) ve Lewis Gilbert'in yönettiği Karanlık Gölge (Cast a Dark Shadow, 1955) gibi filmler vardır.
Brighton Kalesi - "Brighton Rock" (1947 - İngiltere) - IMDb: 7,4
Yönetmen: John Boulting
Kaçak Oldum - "They Made Me a Fugitive" (1947 - İngiltere) IMDb: 7,3
Yönetmen: Alberto Cavalcanti
Küçük Arka Oda - "The Small Back Room" (1949 - İngiltere) - IMDb: 7,4
Yönetmen: Michael Powell - Emeric PressburgerKaranlık Gölge - "Cast a Dark Shadow" (1955 - İngiltere) - IMDb: 7,3
Yönetmen: Lewis Gilbert
Fransa'ya gitmeden önce Jules Dassin klasik dönemin son İngilizce filmini ABD'de çekmesi için politik baskı gördü. Gece ve Şehir (Night and the City, 1950) çoğunlukla bir Amerikan filmi olarak görülmesine rağmen, film teknik olarak bir Birleşik Krallık yapımıdır ve bütçesini 20th Century-Fox'un İngiliz kanalı sağlamıştır.
En ünlü Britanyalı kara film, Carol Reed'in yönettiği Üçüncü Adam'dır (The Third Man, 1949). Brighton Kalesi gibi o da Graham Greene'in bir romanından alınmıştır. Tamamen Britanya yapımı olmasına rağmen bazen klasik Hollywood kara filmi olarak nitelenen film II. Dünya Savaşı'nın hemen ardından Viyana'da çekilmiş, Joseph Cotten ve Orson Welles de filmde rol almıştır.
İtalya'da Luchino Visconti Cain'in Postacı Kapıyı iki Kere Çalar romanını Takıntı (Ossessione, 1943) adıyla uyarladı ve film en büyük kara filmlerden biri ve yeni gerçekçiliğin ufkunu açan bir eser olarak görüldü.
Japonya'da ünlü yönetmen Akira Kurosawa kara film olarak görülebilecek birkaç film çekti: Sarhoş Melek (Drunken Angel, 1948), Sokak Köpeği (Stray Dog, 1949) ve Yüksek ve Alçak (High and Low, 1963).
Takıntı - "Ossessione" (1943 - İtalya) - IMDb: 7,8
Yönetmen: Luchino Visconti
Sarhoş Melek - "Yoidore tenshi" (1948 - Japonya) - IMDb: 7,8 (4 ödül)
Yönetmen: Akira Kurosawa
Sokak Köpeği - "Nora inu" (1949 - Japonya) - IMDb: 7,8 (4 ödül)
Yönetmen: Akira Kurosawa
Yüksek ve Alçak - "Tengoku to jigoku" (1963 - Japonya) - IMDb: 8,4 (3 ödül)
Yönetmen: Akira Kurosawa
En önemli yeni kara filmler (bu terim genellikle klasik geleneğe atıfta bulunan filmler için kullanıldı) arasında, en kasvetli kara roman yazarlarından Amerikalı David Goodis'in bir romanından uyarlanan, François Truffaut'nun yönettiği Piyanisti Vurun (Tirez sur le pianiste, 1960) filmi vardır.
Post-klasik (klasik sonrası) dönemde pek çok ülkede kara suç filmleri ve melodramlar çekildi, bazıları tam olarak özfarkındalık taşıyan yeni kara filmlerdi, bazıları da klasik kara film geleneğiyle birlikte hardboiled duyarlığını paylaşıyorlardı. Önemli örneklerden bazıları: Konformist (Il Conformista, 1970), Kumdan Kale (Suna no Utsuwa, 1974), Amerikalı Arkadaş (Der Amerikanische Freund, 1977), Suç Unsuru (Forbrydelsens Element, 1984), Gözyaşları Aktıkça (Wong gok ka moon, 1988), Uykusuz (Insomnia, 1997), Krupiye (Croupier, 1998) ve Kör Kuyu (Mang jing, 2003).
Yeni Kara Film ve Klasik Üslubun Yankıları:
Piyanist'i Vurun - "Tirez sur le pianiste" (1960 - Fransa) - IMDb: 7,7
Yönetmen: François Truffaut
Post-klasik (klasik sonrası) dönemde pek çok ülkede kara suç filmleri ve melodramlar çekildi, bazıları tam olarak özfarkındalık taşıyan yeni kara filmlerdi, bazıları da klasik kara film geleneğiyle birlikte hardboiled duyarlığını paylaşıyorlardı. Önemli örneklerden bazıları: Konformist (Il Conformista, 1970), Kumdan Kale (Suna no Utsuwa, 1974), Amerikalı Arkadaş (Der Amerikanische Freund, 1977), Suç Unsuru (Forbrydelsens Element, 1984), Gözyaşları Aktıkça (Wong gok ka moon, 1988), Uykusuz (Insomnia, 1997), Krupiye (Croupier, 1998) ve Kör Kuyu (Mang jing, 2003).
Konformist - "Il Conformista" (1970 - İtalya, Fransa, B. Almanya)
Yönetmen: Bernardo Bertolucci
Kumdan Kale - "Suna no Utsuwa" (1974 - Japonya) - IMDb: 7,7 (7 ödül)
Yönetmen: Yoshitarô Nomura
Amerikalı Arkadaş - "Der Amerikanische Freund" (1977 - B. Almanya, Fransa) - IMDb: 7,4 (6 ödül)
Yönetmen: Wim Wenders
Suç Unsuru - "Forbrydelsens Element" - "The Element of Crime" (1984 - Danimarka) - IMDb: 6,9 (12 ödül)
Yönetmen: Lars von Trier
Gözyaşları Aktıkça (Gözyaşlarının Geçtiği Gibi) - "Wong gok ka moon" (1988 - Hong Kong) - IMDb: 7,1 (2 ödül)
Yönetmen: Wong Kar-Wai
Uykusuz - "Insomnia" (1997 - Norveç) - IMDb: 7,3
Yönetmen: Erik Skjoldbjærg
Yönetmen: Mike Hodges
Kör Kuyu - "Mang jing" (2003 - Çin, Almanya, Hong Kong) - IMDb: 7,6 (16 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Yang Li
Kör Kuyu - "Mang jing" (2003 - Çin, Almanya, Hong Kong) - IMDb: 7,6 (16 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Yang Li
Sessizliğin Gürültüsü - "Blast of Silence" (1961 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Allen Baron
Yönetmen: J. Lee Thompson
John Frankenheimer tarafından yönetilen Mançuryalı Aday (The Manchurian Candidate, 1962), Samuel Fuller tarafından yönetilen Şok Geçidi (Shock Corridor, 1962) ve deneyimli kara film aktörü William Conrad tarafından yönetilen Beyin Fırtınası (Brainstorm, 1965) filmlerinin hepsi de, klasik kara filmden üretilmiş üslup ve renk çatıları dahilinde zihinsel bozukluklara değinir.
Yönetmen: John Frankenheimer
Farklı bir mizaçta olmak üzere Arthur Penn (açıkça Truffat’ın Piyanisti Vurun (Tirez sur la pianiste) filminden ve diğer Fransız Yeni Dalga filmlerinden ilham alarak çektiği Mickey Bir Numara (Mickey One, 1965) filmi ile),
Mickey Bir Numara - "Mickey One" (1965 - ABD) - IMDb: 6,6
Yönetmen: Arthur Penn
Dönüşü Olmayan Yol - "Point Blank" (1967 - ABD) - IMDb: 6,6
Yönetmen: John Boorman
ve Alan J. Pakula (Fahişe (Klute, 1971) filmi ile)
Fahişe - "Klute" (1971 - ABD) - IMDb: 6,6
Yönetmen: Alan J. Pakula
seyirciyi kendi filmlerine çekmek için "kasıtlı olarak" adlarını orijinal kara filmlerle bağdaştırma amacı güden filmler çektiler. Tarihsel modellerin yeniden canlandırılması, reddedilmesi veya yeniden tasarlanmasına yönelik yapılan, klasik döneme ait eğilimlerin bilinçli olarak onaylanması, çoğu eleştirmene göre döneme "yeni" ibaresini kazandıran özelliklerdi. Ölüm Gibi Öp (Kiss Me Deadly) filminin de aralarında bulunduğu, son zamanlarda yapılan birkaç klasik kara filmin, anlayış olarak öz-farkındalığa sahip olmasına ve geleneksel olanı aşmış olmasına rağmen hiçbiri zamanın çoğu seyircisinden açıkça yüksek veya orta bütçeli bir bahşiş alamadı. Şaşmaz bir yeni kara film mizacına sahip olan popüler suç dramalarının ilki bir film değil. Blake Edwards tarafından yaratılan Peter Gunn adlı TV dizisiydi.Kara film, geleneklerin belirgin eleştirilerine zemin hazırlar. Bu anlamda çalışılan ilk büyük film (ki yeninin en yenisi olarak düşünülebilir) Bogart'ın ve onun cinayet filmlerinin etkisinde kalarak yapılan ve yeni bir gün için yeni bir stil oluşturulmasını sağlayan Fransız Yönetmen Jean-Luc Godard'ın yönettiği Serseri Aşıklar (À bout de souffle, 1960) adlı filmdir.
Serseri Aşıklar - "À bout de souffle (1960 - Fransa) IMDb: 7,7 (1 ödül)
Yönetmen: Jean-Luc Godard
"Peter Gunn" dizisi üzerinde çalışan yönetmen Robert Altman, 1973'te Uzun Elveda (The Long Goodbye) filmi ile, kara film dindarlığına olan kızgınlığını gösterdi. Raymond Chandler'ın romanından alınan, putkırıcı (ikonoklast) bir tarza sahip, Bogart'ın oynadığı en ünlü karakterlerden olan orijinal dedektif Philip Marlowe, gülünç bir şekilde o zamana ait törelerle ve ahlakla ilgisi olmayan, şanssız, uyumsuz biri olarak yeniden canlandırıldı.
Uzun Elveda - "The Long Goodbye" (1973 - ABD) - IMDb: 8,0 (3 ödül)
Yönetmen: Robert Altman
Altman'ın kara film efsanesini altüst etmesi, güncel eleştirmenleri kızdıracak şekilde saygısızca olurken, aynı sıralarda Woody Allen Tekrar Çal, Sam (Play It Again, Sam - 1972) adlı senaryosu ile, klasik tarza olan bağlılığını sevgi ile sürdürüyordu.
Tekrar Çal, Sam - "Play It Again, Sam" (1972 - ABD) - IMDb: 7,7 (1 ödül)
Yönetmen: Herbert Ross - Senaryo: Woody Allen
Dönemin en çok alkışlanan yeni-kara filmi, Roman Polanski'nin 1974'te yönettiği Çin Mahallesi (Chinatown) filmidir. Robert Towne tarafından yazılan ve 1930'ların Los Angeles eyaletini anlatan alışıldık kara film sahnelerini içeren filmde, masumiyet önemini kaybetmiş ve yerini daha zalim bir içeriğe bırakmıştır.
Yönetmen: Roman Polanski
Polanski ve Town, adeta geriye dönerek kara filmi kara bir zirveye taşırken, Martin Scorsese ve film yazarı Paul Schrader, kara filme, Amerika'nın ikiyüzüncü yıldönümünde, o günlere damgasını vuran Taksi Şoförü (Taxi Driver, 1976) filmi ile boş konuşan, dik kafalı bir tutum getirdiler.
1978'de Walter Hill, Jean-Pierre Melville tarafından soyut bir ruh halinde hayal edilmiş olabilen Şoför (The Driver) adlı bir kovalamaca filmi yazdı ve yönetti.
1970'lerin en güçlü kara filmlerinden bazıları klasiklerin yeniden uyarlanmış şekliydi. Yeni-kara filmler ise varsayılan biçimde yapıldı: Nicholas Ray'in "Gece Yaşarlar (They Live by Night, 1948)" filmi üzerine Robert Altman'ın uyarladığı Bizim Gibi Hırsızlar (Thieves Like Us, 1974) ve Edward Dmytryk'in "Cinayet, Tatlım (Murder, My Sweet, 1944)" filminden Dick Richards'ın uyarladığı Elveda Güzelim (Farewell My Lovely, 1975) filmler örnek olarak gösterilebilir.
Dönem boyunca Amerikan televizyonunda yaygın olan dedektif dizileri, köklü gelenekleri farklı biçimlerde değiştirdi. Fakat en derin kara film tarzını işleyen izlence, Uzun Elveda (Long Goodbye, 1973) tarzında mizah içeren bir korku geçidi idi: genellikle doğaüstü olaylar gibi tuhaf araştırmalar yapan bir Chicago gazetesi muhabirinin önemli bir rol oynadığı; Gece Avcısı (Kolchak: The Night Stalker, 1974–75) TV dizisi buna örnek olarak gösterilebilir.
80'lerle birlikte Scorsese'nin (Schrader'la beraber yazmışlar) siyah beyaz filmi Öfkeli Boğa (Raging Bull, 1980) çekildi; eleştirmenlerden onaylı bir başyapıttı (1980'lerin en harika filmi olarak görülüyordu) ve aynı zamanda film bir geri dönüştü: bir boksörün ekseninde çürümeyi anlatıyor, hem tematik olarak hem de görsel ambiyans olarak Beden ve Ruh (Body and Soul, 1947) ve Şampiyon (Champion, 1949) gibi filmleri hatırlatıyordu.
1981'de Lawrence Kasdan tarafından yazılıp yönetilen popüler film Vücut Isısı (Body Heat, 1981) klasik kara film unsurlarına başvuruyor ve bu sefer mekân olarak nemli, erotik bir Florida dekoru kullanıyordu. Filmin başarısı büyük Hollywood stüdyolarının riskten kaçındığı bir dönemde, yeni-kara filmin ticari olarak geçerli olduğunu onaylıyordu.
Yeni-kara film akımı, Kara Dul (Black Widow, 1987), Paramparça (Shattered, 1991) ve Son Tahlil (Final Analysis, 1992) gibi filmlerde iyice belirgin hale geliyordu.
Geride kalan 25 yıl boyunca, yeni kara film üslubunda en sık ve yüksek bütçeli işler çıkaran yönetmen, Hırsız (Thief, 1981), Öfke (Heat, 1995), Soydaş (Collateral, 2004) filmleriyle ve 80'lerde çektiği Miami Vice, Suç Öyküsü (Crime Story) gibi dizilerle Michael Mann oldu.
Mann'ın çalışmaları, klasik kara film temalarının ve mecazlarının çağdaş bir dekor ve güncel bir görsel stille harmanlandığı, rock ya da hip hop müziğin kullanıldığı çalışmalar oldular. Çin Mahallesi (Chinatown) filmine benzer bir şekilde, onun daha karmaşık halefi olan Curtis Hanson'un L. A. Sırları (L.A. Confidential, 1997) adlı filmi James Ellroy'un Oskar ödüllü romanından esinlenilmişti. Bu film karşıt bir eğilimi ifade eder. Bir retro kara film özelliği taşır; çürümüş polisler ve femme fataller sanki 1953'ten filmin çekildiği tarihe alınmış gibidir.
Çok daha düşük bütçelerle çalışan Joel ve Ethan Coen kardeşler klasik kara film esinleri taşıyan önemli çalışmalar yaptılar. Kansız (Blood Simple, 1984), Fargo (1996) gibi filmler yeni kara film üslubunun en önemli çalışmaları arasındadır. Orada Olmayan Adam (The Man Who Wasn't There, 2001) filmi, yukarıda adı anılan "Geçmişten Gelen (Out of the Past; 1947)" filmini aynalıyor gibi duran bir sahne barındırmaktadır.
Coen kardeşler, Amerikalı polisiye yazarı Dashiell Hammet'ın "Kızıl Hasat (Red Harvest, 1929)" ve "Cam Anahtar (The Glass Key, 1931)" adlı romanlarından uyarladıkları Miller Kavşağı (Miller's Crossing, 1990) filmiyle kara filmle gangster filminin diğer türlerine çaprazlama yoluna gittiler.
Bir komedi filmi olan Büyük Lebowski (The Big Lebowski, 1998), Chandler'a bir adak ve Altman'ın Uzun Elveda'sına (The Long Goodbye, 1973) bir saygı gösterisiydi.
Ancak çağdaş filmler arasında belki de hiçbiri, senarist-yönetmen Quentin Tarantino'nun çektiği "B filmi ruhu taşıyan A filmleri" kadar iyi bir biçimde klasik kara filmi yansıtabilmiş değildir. Rezervuar Köpekleri (Reservoir Dogs, 1992) ve Ucuz Roman (Pulp Fiction, 1994) filmleri, Coen kardeşleri hatırlatır bir biçimde umarsızca özgönderimseldir; bıyık altından gülen bir duyarlılığa sahiptir.
Dönemin dikkate değer kara filmleri arasında (bunların kimisi retrodur kimisi ise çağdaş) John Dahl'ın Red Rock Kasabası (Red Rock West, 1993) ve Son Ayartma (The Last Seduction, 1994) filmleri,
Amerikalı yazar Jim Thompson'ın 4 roman uyarlaması, Toplu Cinayet (The Kill-Off, 1989), Karanlıktan Sonra, Tatlım (After Dark, My Sweet, 1990), Yasak İlişkiler (The Gifters, 1990) ve Kaçış (The Getaway, 1994); Sıcak Bölge (The Hot Spot, 1990), Miami Blues (1990) ve Olağan Şüpheliler (The Usual Suspects, 1995) gibi filmler vardır.
Televizyonda Mavi Ay (Moonlighting, 1985-89) adlı dizi klasik dönemde bulunan espri anlayışına duyduğu sıra dışı bir saygı gösteriyordu.
1984 '89 arasında Mickey Spillane'in tasarımında özel dedektif Mike Hammer, Stacy Keach tarafından oynandı ve daha sonra 1997-98'de bunun başarısız bir tekrarı çekildi.
İngiltere'de çekilen ve Dennis Potter tarafından yazılan mini dizi Şarkı Söyleyen Dedektif (The Singing Detective, 1986) Philip Marlow adlı gizemli bir yazarın hikâyesini anlatıyordu; bu dizi en başarılı yeni-kara filmlerden biri olarak görüldü ve bazı eleştirmenler onu tüm zamanların en başarılı televizyon yapımı olarak gösterdi...
2000'lerin en önde gelen kara film yönetmenleri arasında Akıl Defteri (Memento 2000), Uykusuz (Insomnia, 2002) ve Batman Başlıyor (Batman Begins, 2005) filmlerinin yönetmeni Christopher Nolan vardır.
Son dönemdeki bazı örnekler Soğutucu (The Cooler, 2003) ve Buz Hasadı (The Ice Harvest, 2005) ve Max Payne'in (Max Payne, Finlandiya'da üretilmiş ve yayınlanmış bir üçüncü şahıs nişancı oyundur.) bilgisayar oyunu olabilir.
2005 yılında yönetmen Shane Black, ilk öykülerini 1920'lerde basan Bretty Halliday'in bir suç romanından kısmen etkilenerek Öp Öp Vur Vur (Kiss Kiss Bang Bang, 2005) adlı filmi çekti. Filmin yalnızca kara filmin değil yeni-kara filmin konvansiyonlarının da farkında oluşu onu belki de yepyeni-kara film yapmaktadır.
Sean Penn'in Rehin (The Pledge, 2001) adlı filmi Friedrich Dürrenmatt'ın özgönderimsel romanından uyarlanmış olmakla birlikte, bir dereceye kadar kara film özellikleri göstermekteydi.
Yeni-kara filmin belki de en büyük ticari başarısını Robert Rodriguez'in yönettiği, siyah beyaz stilize, tuhaf görüntülerin kullanıldığı Günah Şehri (Sin City, 2005) adlı film kazandı. Günah Şehri, Amerikalı yazar Mickey Spillane'in ve diğer ucuz roman yazarlarının çalışmalarına çok şey borçlu olan Frank Miller'in çizgi romanından uyarlanmıştı.
Benzer bir şekilde Sam Mendes'in yönettiği Azap Yolu (Road to Perdition, 2002), David Cronenberg'in yönettiği Şiddetin Tarihi (A History of Violence, 2005) filmleri de çizgi romanlardan esinlenilmişti. Özellikle bu ikinci film pek çok eleştirmene göre son on yılın en iyi kara filmiydi.
Psiko-kara film
Bu akımın kökeni Taksi Şoförü (Taxi Driver, 1976), Beyin Fırtınası (Brainstorm, 1965), Zirve (White Heat, 1949) ve Üçüncü Kattaki Yabancı (Stranger on the Third Floor, 1940) hatta Fritz Lang'ın filmi M (1931) filmine kadar izlenebilir.
David Lynch'in çalışmaları olan Mavi Kadife (Blue Velvet, 1986), İkiz Tepeler: Ateş Benimle Yürür (Twin Peaks: Fire Walk with Me, 1992), Kayıp Otoban (Lost Highway, 1996), Mulholland Çıkmazı (Mulholland Drive, 2001) adlı filmler, İkiz Tepeler (Twin Peaks, 1990-91) serisiyle birlikte kara filmin giderek kendine özgü bireysel bir bakışa yöneldiğini gösterdi ve ruhsal sorunları olan yahut sosyopat eğilimler gösteren başkahramanlar, Lynch'in o kadar karakteristik yönleri haline geldi ki, çalışmaları diğerlerinden ayrı bir sınıfa, psiko-kara film sınıfına dahil edilmeye başlandı.
Mavi Kadife filminin ardından David Cronenberg tarafından yönetilen Çıplak Şölen (Naked Lunch, 1991) ve Çarpışma (Crash, 1996) filmleri iki benzer adaptasyondur. Yönetmen David Fincher da bunu Yaratık 3 (Alien 3, 1992), çok başarılı bir yeni kara film olan Yedi (Se7en, 1995) ve artık piyasaya sürüldüğü zamankinden daha çok ses getiren bir psiko-kara film olan Dövüş Kulübü (Fight Club, 1999) filmleriyle izledi. Nolan'ın Memento'su da, Takip (Following, 1998) adlı filmiyle birlikte bir psiko-kara film sayılabilir. 2000'li yıllarda Park Chan-wook adlı Güney Koreli yönetmen psiko-kara film türündeki en ünlü yönetmenlerden biri haline gelmişti.
Çarpışma - "Crash" (1996 - Kanada, İngiltere) - IMDb: 6,4 (8 ödül) Yönetmen + Senaryo: David Cronenberg
Klasik dönemden sonra kara filmi etkileyen en önemli trendlerden biri bilim kurgu oldu. Groundstar Komplosu (The Groundstar Conspiracy, 1972) adlı film Welles adlı amansız bir dedektif olan amnezik bir karakteri merkezine alır.
Açlık (Soylent Green, 1973) distopik bir yakın gelecek dünyasını resmeden ilk büyük örnektir. Başrolünü Charlton Heston'un oynadığı filmde kara filmin izleri açıktır.
Taksi Şoförü - "Taxi Driver" (1976 - ABD) - IMDb: 8,3 (25 ödül)
Yönetmen: Martin Scorsese
1978'de Walter Hill, Jean-Pierre Melville tarafından soyut bir ruh halinde hayal edilmiş olabilen Şoför (The Driver) adlı bir kovalamaca filmi yazdı ve yönetti.
Sürücü - "The Driver" (1978 - ABD) - IMDb: 7,2
Yönetmen + Senaryo: Walter Hill
Yönetmen: Robert Altman
Yönetmen: Dick Richards
Dönem boyunca Amerikan televizyonunda yaygın olan dedektif dizileri, köklü gelenekleri farklı biçimlerde değiştirdi. Fakat en derin kara film tarzını işleyen izlence, Uzun Elveda (Long Goodbye, 1973) tarzında mizah içeren bir korku geçidi idi: genellikle doğaüstü olaylar gibi tuhaf araştırmalar yapan bir Chicago gazetesi muhabirinin önemli bir rol oynadığı; Gece Avcısı (Kolchak: The Night Stalker, 1974–75) TV dizisi buna örnek olarak gösterilebilir.
80'lerle birlikte Scorsese'nin (Schrader'la beraber yazmışlar) siyah beyaz filmi Öfkeli Boğa (Raging Bull, 1980) çekildi; eleştirmenlerden onaylı bir başyapıttı (1980'lerin en harika filmi olarak görülüyordu) ve aynı zamanda film bir geri dönüştü: bir boksörün ekseninde çürümeyi anlatıyor, hem tematik olarak hem de görsel ambiyans olarak Beden ve Ruh (Body and Soul, 1947) ve Şampiyon (Champion, 1949) gibi filmleri hatırlatıyordu.
Kızgın Boğa - "Raging Bull" (1980 - ABD) - IMDb: 8,2 (2 Oscar + 25 ödül)
Yönetmen: Martin Scorsese
1981'de Lawrence Kasdan tarafından yazılıp yönetilen popüler film Vücut Isısı (Body Heat, 1981) klasik kara film unsurlarına başvuruyor ve bu sefer mekân olarak nemli, erotik bir Florida dekoru kullanıyordu. Filmin başarısı büyük Hollywood stüdyolarının riskten kaçındığı bir dönemde, yeni-kara filmin ticari olarak geçerli olduğunu onaylıyordu.
Vücut Isısı - "Body Heat" (1981 - ABD) - IMDb: 7,4 (1 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Lawrence Kasdan
Kara Dul - "Black Widow" (1987 - ABD) - IMDb: 6,3
Yönetmen: Bob Rafelson
Paramparça - "Shattered" (1991 - ABD) - IMDb: 6,5
Yönetmen: Wolfgang Petersen
Gerçeği Arayış (Son Tahlil) - "Final Analysis" (1992 - ABD) - IMDb: 5,8
Yönetmen: Phil Joanou
Hırsız - "Thief" (1981 - ABD) - IMDb: 7,4
Yönetmen: Michael Mann
Büyük Hesaplaşma (Öfke) - "Heat" (1995 - ABD) - IMDb: 8,2
Yönetmen + Senaryo: Michael Mann
Tetkçinin Gecesi (Soydaş) - "Collateral" (2004 - ABD) - IMDb: 7,6 (17 ödül)
Yönetmen: Michael Mann
Los Angeles Sırları - "L.A. Confidential" (1997 - ABD) - IMDb: 8,3 (2 Oscar + 75 ödül)
Yönetmen: Curtis Hanson
Çok daha düşük bütçelerle çalışan Joel ve Ethan Coen kardeşler klasik kara film esinleri taşıyan önemli çalışmalar yaptılar. Kansız (Blood Simple, 1984), Fargo (1996) gibi filmler yeni kara film üslubunun en önemli çalışmaları arasındadır. Orada Olmayan Adam (The Man Who Wasn't There, 2001) filmi, yukarıda adı anılan "Geçmişten Gelen (Out of the Past; 1947)" filmini aynalıyor gibi duran bir sahne barındırmaktadır.
Kansız - "Blood Simple" (1984 - ABD) - IMDb: 7,7 (4 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Joel Coen, Ethan Coen
Fargo - (1996 - ABD, İngiltere) - IMDb: 8,1 (2 Oscar + 68 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Joel Coen, Ethan Coen
Orada Olmayan Adam - "The Man Who Wasn't There" (2001 - ABD, İngiltere) - IMDb: 7,6 (24 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Joel Coen, Ethan Coen
Miller Kavşağı - "Miller's Crossing" (1990 - ABD) - IMDb: 7,9 (5 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Joel Coen, Ethan Coen
Büyük Lebowski - "The Big Lebowski" (1998 - ABD, İngiltere) - IMDb: 8,2 (1 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Joel Coen, Ethan Coen
Yönetmen + Senaryo: Quentin Tarantino
Yönetmen + Senaryo: Quentin Tarantino
Red Rock Kasabası - "Red Rock West" (1993 - ABD) - IMDb: 7,0
Yönetmen + Senaryo: John Dahl
Son Ayartma (Son Tahrik) - "The Last Seduction" (1994 - ABD, İngiltere) - IMDb: 7,2 (11 ödül)
Yönetmen: John Dahl
Toplu Cinayet - "The Kill-Off" (1989 - ABD) - IMDb: 6,3
Yönetmen + Senaryo: Maggie Greenwald
Karanlıktan Sonra, Tatlım - "After Dark, My Sweet" (1990 - ABD) - IMDb: 6,6
Yönetmen + Senaryo: James Foley
Dolandırıcılar (Yasak İlişkiler) - "The Grifters" (1990 - ABD) - IMDb: 7,0 (13 ödül)
Yönetmen: Stephen Frears
Kaçış - "The Getaway" (1994 - ABD, Japonya) - IMDb: 5,7
Yönetmen: Roger Donaldson
Sıcak Bölge - "The Hot Spot" (1990 - ABD) - IMDb: 6,4
Yönetmen: Dennis Hopper
Miami Blues (1990 - ABD) - IMDb: 6,4 (2 ödül)
Yönetmen: George Armitage
Olağan Şüpheliler - "The Usual Suspects" (1995 - ABD, Almanya) - IMDb: 8,6 (2 Oscar + 28 ödül)
Yönetmen: Bryan Singer
Mavi Ay - "Moonlighting" (1985-'89 - ABD) - IMDb: 7,7 (3 Golden Globes + 13 ödül)
Yönetmen: Allan Arkush, Peter Werner, Christian I. Nyby II, ...
Mike Hammer (1984-'89 - ABD) - IMDb: 6,9 (1 ödül)
Yönetmen: Ray Danton, Michael Preece, James Frawley, ...
2000'lerin en önde gelen kara film yönetmenleri arasında Akıl Defteri (Memento 2000), Uykusuz (Insomnia, 2002) ve Batman Başlıyor (Batman Begins, 2005) filmlerinin yönetmeni Christopher Nolan vardır.
Akıl Defteri - "Memento" (2000 - ABD) - IMDb: 8,5 (46 ödül)
Yönetmen: Christopher Nolan - Senaryo: Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Vegas'ta Son Şans (Soğutucu) - "The Cooler" (2003 - ABD) - IMDb: 7,0 (11 ödül)
Yönetmen: Wayne Kramer
Buz Hasadı - "The Ice Harvest" (2005 - ABD) - IMDb: 6,3
Yönetmen: Harold Ramis
Öp Öp Vur Vur - "Kiss Kiss Bang Bang" (2005 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Shane Black
Söz (Rehin) - "The Pledge" (2001 - ABD) - IMDb: 6,9 (1 ödül)
Yönetmen: Sean Penn
Günah Şehri - "Sin City" (2005 - ABD) - IMDb: 8,1 (24 ödül)
Yönetmen: Frank Miller, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino
Bu filmin devamı niteliğinde olan Günah Şehri: Uğruna Öldürülecek Kadın (Sin City: A Dame to Kill For) 2014'te vizyona girmiştir.
Azap Yolu - "Road to Perdition" (2002 - ABD) - IMDb: 7,7 (1 Oscar + 22 ödül)
Yönetmen: Sam Mendes
Yönetmen: David Cronenberg
Bu akımın kökeni Taksi Şoförü (Taxi Driver, 1976), Beyin Fırtınası (Brainstorm, 1965), Zirve (White Heat, 1949) ve Üçüncü Kattaki Yabancı (Stranger on the Third Floor, 1940) hatta Fritz Lang'ın filmi M (1931) filmine kadar izlenebilir.
David Lynch'in çalışmaları olan Mavi Kadife (Blue Velvet, 1986), İkiz Tepeler: Ateş Benimle Yürür (Twin Peaks: Fire Walk with Me, 1992), Kayıp Otoban (Lost Highway, 1996), Mulholland Çıkmazı (Mulholland Drive, 2001) adlı filmler, İkiz Tepeler (Twin Peaks, 1990-91) serisiyle birlikte kara filmin giderek kendine özgü bireysel bir bakışa yöneldiğini gösterdi ve ruhsal sorunları olan yahut sosyopat eğilimler gösteren başkahramanlar, Lynch'in o kadar karakteristik yönleri haline geldi ki, çalışmaları diğerlerinden ayrı bir sınıfa, psiko-kara film sınıfına dahil edilmeye başlandı.
Mavi Kadife - "Blue Velvet" (1986 - ABD) - IMDb: 7,8 (22 ödül)
Yönetmen + Senaryo: David Lynch
İkiz Tepeler: Ateş Benimle Yürür - "Twin Peaks: Fire Walk with Me" (1992 - ABD, Fransa) - IMDb: 7,2 (3 ödül)
Yönetmen: David Lynch
Kayıp Otoban - "Lost Highway" (1997 - ABD, Fransa) - IMDb: 7,7
Yönetmen + Senaryo: David Lynch
Mulholland Çıkmazı - "Mulholland Dr." (2001 - ABD, Fransa) - IMDb: 8,0 (49 ödül)
Yönetmen + Senaryo: David Lynch
Müthiş Yemek (Çıplak Şölen) - "Naked Lunch" (1991 - Kanada, İngiltere, Japonya) - IMDb: 7,1 (15 ödül)
Yönetmen + Senaryo: David Cronenberg
Çarpışma - "Crash" (1996 - Kanada, İngiltere) - IMDb: 6,4 (8 ödül) Yönetmen + Senaryo: David Cronenberg
Yönetmen: David Fincher
Yönetmen: David Fincher
Yönetmen + Senaryo: Christopher Nolan
Kara Bilim-Kurgu
Klasik dönemden sonra kara filmi etkileyen en önemli trendlerden biri bilim kurgu oldu. Groundstar Komplosu (The Groundstar Conspiracy, 1972) adlı film Welles adlı amansız bir dedektif olan amnezik bir karakteri merkezine alır.
Groundstar Komplosu - "The Groundstar Conspiracy" (1972 - Kanada, ABD) - IMDb: 6,0 (5 ödül)
Yönetmen: Lamont Johnson
Yönetmen: Richard Fleischer
Filmin yönetmeni Richard Fleischer daha önce pek çok başarılı B türü kara filme imzasını atmıştır, bunlar arasında Zırhlı Araç Soygunu (Armored Car Robbery, 1950) ve Dar Sınır (The Narrow Margin, 1952) gibi filmler vardır.
Zırhlı Araç Soygunu - "Armored Car Robbery" (1950 - ABD) - IMDb: 7,0
Yönetmen: Richard Fleischer
Dar Sınır - "The Narrow Margin" (1952 - ABD) - IMDb: 7,7
Yönetmen: Richard Fleischer
Klasik kara filmin kinik ve üslupçu perspektifi, 1980'lerin başında bilim kurgu türünün siberpunk alttürüne ilham verdi. Yönetmenliğini Ridley Scott'un yaptığı Bıçak Sırtı (Blade Runner, 1982) adlı film bundan doğrudan etkilenenlerin başında gelir. Film klasik kara film türüne pek çok açık saygı gösterisinde bulunur (Scott sonradan keskin bir kara suç melodramı olan Biri Beni İzliyor (Someone to Watch Over Me, 1987) adlı filmi çekecekti). Siberpunk'ın ve kara bilim kurgunun sonraki örnekleri arasında Gattaca (1997), Dark City (1998), On Üçüncü Kat (The Thirteenth Floor, 1999) ve Azınlık Raporu (Minority Report, 2002) filmleri gösterilebilir.
Kabuktaki Hayalet 1. ve 2. (Ghost in the Shell, 1995/Ghost in the Shell 2: Innocence, 2004) adlı anime filmleri de kara bilim kurgu olarak gösterilebilir.
Yönetmen: Ridley Scott
Yönetmen: Ridley Scott
Yönetmen + Senaryo: Andrew Niccol
Yönetmen: Alex Proyas
Yönetmen: Josef Rusnak
Yönetmen: Steven Spielberg
Yönetmen: Mamoru Oshii
Yönetmen: Mamoru Oshii
Alıntı: Metinler "tr.wikipedia.org" sitesinden alınmıştır.
Örneklenen 187 film, posterleriyle görsel hafıza oluştrurmak amacıyla öğütülmüştür...