19 Eylül 2015 Cumartesi

SİNEMADA ÜÇLEMELER: 58. "Yeni Alman Sineması" nın öncü yönetmenlerinden, yol filmlerinin kralı olarak da tanınan Wim Wenders'in "YOL FİLMLERİ ÜÇLEMESİ"






ALICE KENTLERDE  -  "Alice in den Städten" 
(1974 - B. Almanya)  -  IMDb: 8,0 (1 ödül) 
Yönetmen: Wim Wenders
Oyuncular: Rüdiger Vogler, Yella Rottländer, Lisa Kreuzer, ...
Açıklama: Wenders'in "çok gerçekçi bir masal" olarak tanımladığı "Alis Kentlerde" filminde, röportaj yapmak için gittiği ABD'de her şeyi yabancı ve itici bularak bir kimlik bunalımına giren ve amaçsızca turlayan Alman gazeteci Philip (Rüdiger Vogler)'in ülkesine geri dönmeye karar vermesi, havaalanında karşılaştığı mutsuz ve umutsuz bir kadının (Lisa Kreuzer) küçük kızı Alice'i (Yella Rottländer) kendisine emanet etmesiyle de yaşamının akışının tamamiyle değişmesi anlatılır. Wenders'in en dokunaklı, en içten filmlerinden biri olarak kabul edilen "Alis Kentlerde" sıklıkla Charlie Chaplin'in The Kid (Yumurcak, 1920) filmiyle kıyaslanmıştır. Film aynı zamanda Wenders'in bir bölümünü de olsa ABD'de çektiği ilk filmidir.

Filmin özgün müziklerini Alman psychedelic rock grubu Can bestelemiş. Bu filmde yönetmen Wim Wenders sesi o kadar geri planda tutmuştur ki neredeyse filmi izlerken farkedilmez. Bu şekliyle diğer filmlerine göre film müziğine en yakın olanıdır, çünkü sinemada "en iyi film müziği 'duyulmayandır'" şeklinde bir özdeyiş vardır. Ayrıca filmdeki olaylarla doğrudan bağlantı kurulabilecek bazı rock parçaları da kullanılmıştır ve bunlar zaman zaman filmin kendi özgün müziğinden de daha ağır basarlar. Filmde kullanılan bu parçalar şunlardır: 

"Under the Boardwalk" - Yorumlayanlar: Drifters ve The Rolling Stones
"Nel blu dipinto di blù (Volare!)" - Beste ve yorum: Domenico Modugno
"Smoke on the Water" - Yorumlayan: Deep Purple
"On the Road Again" - Yorumlayan: Canned Heat
"Memphis Tennesse" - Yorumlayan: Chuck Berry
"Angie" - Yorumlayan: The Rolling Stones
"Psychotic Reaction" - Yorumlayan: Count Five







YANLIŞ DAVRANIŞ  -  "Falsche Bewegung"
(1975 - B. Almanya)  -  IMDb: 7,1 (6 ödül) 
Yönetmen: Wim Wenders
Oyuncular: Rüdiger Vogler, Hans Christian Blech, Hanna Schygulla, Nastassja Kinski, Peter Kern ...
Açıklama: Senaryosunu Avusturyalı avangart romancı ve oyun yazarı Peter Handke'nin yazdığı film, Alman şair ve oyun yazarı Johann Wolfgang von Goethe'nin 1795'te yayımlanan ve ikinci romanı olan Wilhelm Meister’in Çıraklık Yılları (Wilhelm Meisters Lehrjahre)'nın modern çağa taşınmış serbest bir uyarlamasıdır. Bu filmin işsiz güçsüz kahramanı da tıpkı romanın kahramanı gibi boş ve anlamsız hayatından kaçar ve 'kendisini bulmak' için yollara düşer. Filmde, yaşadığı kasabayı, baskıcı annesini ve sıkıcı yaşantısını geride bırakan yalnız bir adamın (Rüdiger Vogler) Almanya'yı katederken yolda tanıştığı bir grup tuhaf (ve yine yalnız) insanla olan ilişkileri anlatılır. Adamın düşünceleri sıklıkla dış ses olarak verilir. 

"Yanlış Davranış", Wenders'in Yol Filmleri Üçlemesi olarak anılan üç filminden ikincisidir ve diğer iki filmin aksine renkli çekilmiş. Filmin görüntülerini her zaman olduğu gibi Wenders'in gedikli görüntü yönetmeni Robby Müller çekmiştir. 







ZAMANIN AKIŞINDA  - "Im Lauf der Zeit"
(1976 - B. Almanya)  -  IMDb: 8,0 (2 ödül) 
Yönetmen: Wim Wenders
Oyuncular: Rüdiger Vogler, Hanns Zischler, Lisa Kreuzer, ...
Açıklama: Zamanın Akışında, 1976 Batı Almanya yapımı kült yol filmidir. Özgün adı Im Lauf der Zeit olan film ABD'de Kings of the Road (Yolun Kralları) adıyla gösterilmiş. Filmin İngilizce adı filmde kullanılan ve Roger Miller'ın yazıp yorumladığı aynı adlı şarkıdan gelir. Film, yönetmenin yol filmleri üçlemesi olarak da anılan bir dizi filminin sonuncusudur. Wenders'in filmde küçük bir de cameo rolü vardır: sinema salonundaki seyircilerden biri olarak görünür.
Yaklaşık üç saat süren bu uzun soluklu filmin çekimleri Batı Almanya'nın Doğu Almanya sınırındaki kasabalarında 11 haftada tamamlanmış. 

İki erkeğin tutuk arkadaşlıklarını ve Almanya'daki sinema bilincini işleyen ve Federal Almanya'da sinemanın güncel durumunu yansıtan bu filmini Wim Wenders ünlü Alman yönetmen Fritz Lang'a adamış. Filmde Lang'ın birisi Le Mépris'ten alınmış olan birkaç fotoğrafı görülür, Nibelungen'den bahsedilir. Alman sinemasının altın dönemlerine bir gönderme yapılır. Zira filmde teknisyen Bruno (Rüdiger Vogler)'nun dolaştığı taşra sinemaları artık eski şaşaalı günlerini geride bırakmış, ucuz ve yoz Amerikan filmleri ile seks filmleri gösteren köhne sinemalara dönüşmüşlerdir. Sinema sahipleri bu yozlaşmadan yakınırlar, hatta salonu babasından devralmış bir kadın sinema sahibi (Franziska Stömmer) seyirciyi sömüren yoz filmleri göstermektense hiç film göstermemeyi yeğlemiştir, ama iyi filmlerin (iyi günlerin) geleceği umuduyla da sinemasını işler vaziyette tutmaya çalışır.

Erkek cinsel organlarının açıkça gösterildiği birkaç sahne, bariz bir mastürbasyon sahnesi ve apaçık gösterilen bir dışkılama sahnesi nedeniyle filmin çocuklara gösterilmesi sakıncalıdır. Film birçok ülkede 18 yaş sınırı ibaresi konarak gösterilmiştir. Uzunluğu nedeniyle (175 dakika) film televizyonlarda pek gösterim şansı bulmamış









Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir. 

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...