5 Eylül 2015 Cumartesi

SİNEMADA ÜÇLEMELER: 31. Spagetti Western'in babası Sergio Leone'nin "DOLAR ÜÇLEMESİ"


Dolar Üçlemesi, olarak bilinen "İsimsiz Adam Üçlemesi", İtalyan yönetmen Sergio Leone'nin üç Spagetti Western filminden oluşan film serisidir. Seri, Spagetti Western türünün kurulmasıyla bilinen hale gelmiştir ve daha birçok Spaetti Western filmlerinin oluşturulmasına ilham kaynağı olmuştur. Serinin ilk filmi, Akira Kurosawa'nın 1961 yapımı Yojimbo filminden ilham alınarak çekildiği söylenir. Her filmde başrolü Clint Eastwood oynar. Üç film de İspanya'nın Almeria bölgesinde çekilmiştir. Üçlemeler arasında konu bağlantısı yoktur.



BİR AVUÇ DOLAR 
"Per un Pugno di Dollari"    "A Fistful of Dollars"
(1964 - İtalya, İspanya, B. Almanya)  -  IMDb: 8,1 (1 ödül)
Yönetmen: Sergio Leone
Oyuncular:
Clint Eastwood - Joe (Amerikalı): Katırı ile kasabaya gelen gezgin bir kovboy. İsmi pek zikredilmez. 
José Calvo - Silvanito: Bar sahibi. Joe'nun ve Piripero'nun arkadaşı. 
Joseph Egger - Piripero: Ölenler için tabut yapan yaşlı adam. Silvanito'nun ve Joe'nun arkadaşı. 
Marianne Koch - Marisol: Ramón Rojo'nun kocasından ve çocuğundan ayırıp alıkoyduğu kadın. 
Gian Maria Volontè - Ramón Rojo: Üç Rojo kardeş arasından en yetenekli, en zeki ve en acımasız olanı, kardeşlerin lideri. 
Sieghardt Rupp - Esteban Rojo: Üç Rojo kardeş arasından en inatçı olanı. 
Antonio Prieto - Don Miguel Benito Rojo: Üç Rojo kardeş arasından en yaşlısı, ...

Açıklama: Dolar Üçlemesi olarak bilinen serinin ilk filmidir. Akira Kurosawa'nın 1961 yapımı Yojimbo filminden ilham alınarak çekildiği söylenir... Clint Eastwood'un efsaneleşmiş "isimsiz" karakterinin beyaz perdeye ilk defa çıktığı bu nefes kesici film, heyecanlı çatışma sahneleri, dinamik performanslar ve mükemmel görüntüleri ile türünün tartışmasız klasiklerinden biri.  Gizemli bir silahşör (Eastwood) iki rakip kaçakçılık çetesinin korku saldığı kasvetli ve eski bir sınır kasabası olan San Miguel'e gelir ve macera başlar...





BİRKAÇ DOLAR İÇİN
"Per Qualche Dollaro in Più"  -   "For a Few Dollars More" 
(1965 - İtalya, İspanya, B. Almanya)  -  IMDb: 8,3
Yönetmen: Sergio Leone
Oyuncular: Clint Eastwood (Monco), Lee Van Cleef (Douglas Mortimer), Gian Maria Volontè (El İndio), Klaus Kinski (Wild), Benito Stefanelli (Luke), ...
Açıklama: Douglos Mortimer (Lee Van Cleef) ve Monco (Clint Eastwood) bir ödül avcılarıdır. Sürekli şerifin astığı ilanlardaki suçluları yakalar ve başlarına konan ödülleri alırlar. Bir gün Indio (Gian Maria Volontè) hapishaneden kaçar ve başına 10.000 dolar ödül konur. İkisi de bu suçlunun peşine düşerler. Bu arada Albay Douglas'ın asıl istediği para değil intikamdır. Filmin sonunda Albay ve Monco ortak olup Indio ve bütün adamlarıyla yüzleşirler. Ya kazanacaklardır ya da öleceklerdir. 






İYİ, KÖTÜ VE ÇİRKİN
"Per Qualche Dollaro in Più"    "For a Few Dollars More"
(1966 - İtalya, İspanya, B. Almanya)  -  IMDb: 8,9 (1 ödül)
Yönetmen: Sergio Leone
Oyuncular: Clint Eastwood (Sarışın (İngilizce: Blondie)),
Lee Van Cleef (Sentenza / Melekgöz (İngilizce: Angel Eyes), Eli Wallach (Tuco Benedicto Pacifico Juan Maria Ramirez: Çirkin), Aldo Giuffrè (Alkolik Yüzbaşı), ...
Açıklama: Tuco (çirkin Eli Wallach), üzerine ödül konulmuş bir kanun kaçağıdır. Keskin nişancı Blondie (iyi Clint Eastwood) adlı kovboyla işbirliği yaparak kasabaları dolaşmaktadırlar. Tuco'yu kanun adamlarına teslim eden Blondie, ödülü alıp Tuco'yu asılmaktan son anda kurtarmaktadır. Bir kasabada işlerin ters gitmesi üzerine ortaklıkları bozulur. Melekgöz (kötü Lee Van Cleef) lakaplı Sentenza ise Bill Carson adında büyük miktarda altını ele geçirmiş eski bir askerin izini sürmektedir. Tuco'nun çölde Blondie'yi öldürmek üzere olduğu bir anda Bill Carson'la karşılaşmaları tüm planları değiştirir. Carson, altınları İç Savaş'ın hareketli olduğu bir cephede mezarlığa saklamıştır. Ancak Tuco mezarlığın yerini, Blondie ise mezarın adını öğrenebilmiştir. Mecburen işbirliğine tekrar dönen ikili altınları aramaya koyulur. Sonunda üçünün yolu altınların olduğu yerde birleşir.






Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...


SİNEMADA ÜÇLEMELER: 30. Fransız yönetmen Philippe de Broca'nın "MACERA ÜÇLEMESİ"



SEVİMLİ HAYDUT  -  "Cartouche"
(1962 - Fransa, İtalya)  -  IMDb: 6,7
Yönetmen: Philippe de Broca
Oyuncular: Jean-Paul Belmondo (Catouche), Claudia Cardinale (Vénus)
, ...


RIO MACERASI  -  "L'Homme de Rio"
(1964 - Fransa, İtalya)  -  IMDb: 7,2 (1 ödül)
Yönetmen: Philippe de Broca
Oyuncular: 
Jean-Paul Belmondo (Adrien)Françoise Dorléac (Agnès), ...
Açıklama: Filmin yapımında gayrıresmi olarak ünlü Belçikalı çizgi romancı Hergé'nin yarattığı Tenten (Tintin) maceralarından esinlenilmiştir. Özellikle de filmin Tenten'in "Kırık Kulak" (The Broken Ear) adlı macerasının serbest bir uyarlaması olduğu söylenmektedir. 
"Rio Macerası" nın en dikkate değer taraflarından biri de filmin, o tarihte yeni bir büyüme atağı içinde olan Brezilya'nın iki büyük şehri olan Rio de Janeiro ve Brasília ile Fransa'nın başkenti Paris'te yapılan dış çekimleridir. Modern mimarinin en önemli isimlerinden Brezilyalı ünlü mimar Oscar Niemeyer'in yarattığı çağının çok ilerisindeki modern anıtsal eserlerin inşaatları içinde veya çevresinde yapılan çekimler hem etkileyici hem de bir yerde belge niteliğindedir.
Film, absürt komedi,macera ve ajan filmlerinin parodisinin bir karışımı olarak da tarif edilebilir.
L'Homme de Rio ileride çevrilecek Indiana Jones filmlerinin de esin kaynağı olmuştur.
Başrol oyuncularından Françoise Dorléac, ünlü Fransız aktris Catherine Deneuve'ün kızkardeşiydi. 1967 yılında bir kazada öldü.



ÇİN MACERASI  -  "Les Tribulations d'un Chinois en Chine"
(1965 - Fransa, İtalya)  -  IMDb: 6,5
Yönetmen: Philippe de Broca
Oyuncular: 
Jean-Paul Belmondo (Arthur), Ursula Andress (Alexandrine), ...









Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...


4 Eylül 2015 Cuma

SİNEMADA ÜÇLEMELER: 29. İsveçli sinemacı Ingmar Bergman'ın "ÇÖZÜNEN İMGELER ÜÇLEMESİ"



PERSONA
(1966 - İsveç)  -  IMDb: 8,2 (8 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Ingmar Bergman
Oyuncular: Bibi Andersson (Hemşire Alma), Liv Ullmann (Aktris Elisabet Vogler), ...
Açıklama: Persona, Bergman filmografisinin en şaşırtıcı, en aykırı parçası. Yönetmenin ustalığının ve modern sinemayı etkilemekle kalmayıp onu nasıl büyük ölçüde kendinden çıkardığının en güzel kanıtlarından biri. Sinamotografisinin ustalığını bir yana bırakırsak, buradaki sinema dilinin günümüzdekinden geri kalan yanı yok. Sinematografi de işin içine girdiğinde Bergman fersah fersah öteye gidiyor. Kuralları kim koydu diye merak ediyorsanız işte size Bergman, sinemanın gerçek babası. Örneğin Lynch Mulholland Çıkmaz'ını yazarken bu filmi en az on kez izlemiş olmalıdır. 

Bir hemşire, konuşmayı reddeden, herhangibir psikolojik rahatsızlığı olmamasına rağmen çevresiyle iletişimi tamamen kesmiş bir aktristin bakımını üstleniyor. İkisi bir yazlıkta birlikte zaman geçirirken, birinin sessizliği nedeniyle açılan kışkırtıcı ve korkutucu kişilik çukuruna diğerinin (hemşirenin) karakteri düşüyor ve kendini en ince detayları ile açık etmeye başlıyor. Ve bir süre sonra hemşirenin kendi karakteri yok olup tamamen aktristin karakteri içinde eriyerek şekil değiştiriyor. (bibi andersson ve liv ullman'ın oyunculukları mükemmel) Sessizliğin gücü, karakter olmak, oynamak, kişilik ve kadın kimliği (John Berger'in Görme Biçimleri'ndeki tezini hatırlamakta fayda var: özellikle kadınların kendilerinden beklenen kimlik ve içlerindeki gerçek kimlik arasındaki bölünmüşlükleri) üzerine bir başyapıt. 1966 yılından sonraki sinemayı en çok etkilemiş ve hatta onu bizzat yaratmış olan filmlerden biri Persona. Ama burada örneğin bir Potempkin Zırhlısı ya da bir Metropolis gibi ancak miras kağıtlarındaki yazı olabilecek, yapacağını yapmış sonra da hükmünü uzun zaman önce kaybetmiş bir anlatı göremezsiniz. Bergman'ın Persona'sı, bugün bile tüm yönetmenlerin hayalini süsleyebilecek ve yapıldığı anda tüm dünyanın önünde eğileceği gerçek sinema anlatısıdır. Yapıldığı yıl bir kesimin takdirini toplamakla birlikte çok büyük bir kesim tarafından da acımasızca eleştirilmişti. Ne var ki sonrasında kuralları koyan filmlerden biri oldu.





KURTLARIN SAATİ  -  "Vargtimmen"
(1968 - İsveç)  -  IMDb: 7,7 (2 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Ingmar Bergman
Oyuncular: Max von Sydow (Johan Borg)Liv Ullmann (Alma Borg), ...
Açıklama: Karanlıkla şafak vaktinin tam ortasında, doğumların ve ölümlerin en fazla olduğu zaman diye bilinen "Kurdun Saati", Bergman'ın bu zaman diliminde kendi yaşadığı dehşetinin sinemada vücut bulmuş halidir. Bu film, İsveç sinemasının ilk akla gelen yönetmenlerinden biri olan Ingmar Bergman'ın otobiyografik öğelerin yoğun olarak bulunduğu kişisel filmlerinden biridir. Bergman'ın tanınmasında en çok etkisi olan filmi, Persona'nın ardından 1968 yılında çektiği bu film, bazılarına göre Persona'dan sonra bir geriye dönüş olarak yorumlanmış ancak Bergman'a göre ise doğru yönde adılmış titrek bir adımdır. 
Johan adında  kaybolan bir ressamın günlüklerini kendine temel alan filmi iki bölümde incelemek mümkün. Birinci bölümde Johan hamile karısı Alma ile birlikte, bir adada ıssız bir evde yaşar. Johan'ın günlük yaşamından, çocukuğundan ve takıntılarından izler görülür. Şafak vaktinin ortasına kadar, takıntıları nedeniyle uykuya direnen Johan ve ona bağlığını her fırsatta dile getiren karısı Alma, kurdun saatine kadar ayakta kalırlar, uykuya direnirler. Ama Johan'ın takıntıları, kaygıları bu vakitte uyumaya karşı direnmekle geçmez. İkinci bölümde Johan, sanrılar dünyası içine sürüklenir. Orada, Johan'ın çizdiği resimlerdeki figürler ve geçmişteki takıntıları karşısındadır; kuş adam, etçiller, demir sertliğindeki kadınlar, tavanda yürüyen adam, yüzü olmayan yaşlı kadın gibi. Johan, onlara yamyamlar der. Yamyamların yaşadığı şatoda kendini bulan Johan, gerçek dünyadan bilinçaltı dünyasına adım adar ve orada parçalanmışlıkları, ikilemleri, kaygıları bir bir su yüzüne çıkar. Ve gitgide karısı Alma'dan uzaklaşır.
Bergman'ın birçok filmi gibi siyah beyaz olan bu filminde de Bergman'ın en belirginlik yanlarından biri ortaya çıkar; etkili ışı kullanımı, keskin gölgeler, ışık ve gölgelerle yaratılan metaforlar... Bergman sinemasında tek korku filmi diye adlandırılan bu film izleyeni, karanlık atmosferi ve bilinçaltının derinliklerindeki salınımlarıyla gerçek ile rüya arasında gidip gelen bir yolculuğa sürükler. Sinemaya psikolojiyi bilerek sokan adam diye tabir edilen Bergman'ın bu filmi, bilinç ile bilinçaltı arasında ince bir çizgide ilerler. Ancak bazen, bu çizginin sınırları aşılır ve her şey birbirine geçer. Bergman, bu filmi yapmakla kendi kurt saatinden kurtulmuş, acaba biz de sadece izlemekle kendi kurt saatimizden kurtulabilecek miyiz?

UTANÇ  -  "Skammen"
(1968 - İsveç)  -  IMDb: 8,0 (10 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Ingmar Bergman
Oyuncular: Liv Ullmann (Eva Rosenberg), Max von Sydow (Jan Rosenberg)...

Açıklama: Genellikle siyasal olarak tarafsız bir izleği olan İsveçli ünlü sinemacı Ingmar Bergman'ın Amerikan'ın Vietnam'a müdahale etmeye soyunduğu sıralarda çektiği Utanç, dünyaya savaşın ve toplumsal olayların karşısında insan olma durumunun çaresiz penceresinden bakıyor. Filmde Eva'yı canlandıran ve Bergman'ın filmlerinde oynatmayı çok sevdiği karısı Liv Ullmann'ın yanısıra; yönetmenin bir başka fetiş oyuncusu olan İsveçli usta aktör Max von Sydow da yer alıyor. İkili, unutulmaz bir yönetmenin unutulmaz bir filmi için unutulmaz bir performans sergiliyor...


Jan ve Eva Rosenberg, isimsiz bir Avrupa ülkesinde yaşarken, iç savaş çıkması sonucu çareyi bir adaya inzivaya çekilmekte bulurlar. Klasik müzik eğitimi almış, keman çalarak mütevazi bir hayat süren Rosenberg'lerin hayatı, asker dolu bir uçağın yaşadıkları adaya düşmesi sonucu alt üst olur. Her iki tarafan askerlerin adayı bir savaş alanına çevirmesiyle, hayatlarını tehdit altında gören genç çift, başka bir yere kaçmaya karar verirler. Ancak yakalanarak isyancı askerlere yardım ve yataklık etmekle suçlanırlar. Çiftin eski bir dostu olan Albay Jacobi, adayı savunan ordunun başındadır ve onlara yardım edecektir. Tabii eğer sadece... Eva onunla yatmayı kabul ederse!












Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...


3 Eylül 2015 Perşembe

SİNEMADA ÜÇLEMELER: 28. İsveçli sinemacı Ingmar Bergman'ın "TANRI'NIN SESSİZLİĞİ" ya da "ODA" ÜÇLEMESİ

Üçlemeyi oluşturan filmlerin ortak özelliği, öykülerinin karamsarlık ve mutsuzluk içermeleri, ruhen örselenmiş, inançlarını yitirmiş karakterlerinin yalnız, umutsuz ve iletişimsiz olmalarıdır.

AYNADAKİ GİBİ  -  "Såsom I En Spegel"
(1961 - İsveç)  -  IMDb: 8,1 (1 Oscar + 2 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Ingmar Bergman
Açıklama: Karin (Harriet Anderson), kocası Martin (Max von Sydow), babası David (Gunnar Björnstrand) ve kardeşi Minus'la (Lars Passgård) birlikte bir adada tatil yapmaktadır. Karin (Harriet Anderson), hastalığından dolayı birkaç ay akıl hastanesinde kalmıştır. Kocası Martin (Max von Sydow), karısını çok sevmesine rağmen onunla iletişim kurmakta ve ona ulaşmakta güçlük çekmektedir. Babası David, kendi dünyasına kapanmış bir yazardır. Duygusal olarak izole bir ortamda yetişen Minus (Lars Passgård), sevgi ve şefkate açtır. Aile içinde gelişen beklenmedik olaylar, tüm ilişkileri kökten değiştirecektir.
Ingmar Bergman, dokuz kez Oscar'a aday gösterilmiş, insan ruhunun hem karanlık ve umutsuz, hem en eğlenceli ve umut dolu yanlarını aynı ustalık ve derinlikle filmlerine yansıtmış bir yönetmendir. Filmleri, gerek görsel gerekse karakter derinliği ve olay örgüsü açısından modern sinema yönetmenleri için çok önemli bir ilham kaynağı olmuştur. 



KIŞ IŞIĞI  -  "Nattvardsgästerna"
(1962 - İsveç)  -  IMDb: 8,0 (1 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Ingmar Bergman
Açıklama: Bergman’ın diğer filmleriyle kıyaslandığında daha kısa bir filmdir ve üçlemenin ikinci filmidir. Filmde, ailesinin hayalini gerçekleştirip papaz olan, Tanrı’ya sonuna kadar güvenen ve onun kendisini, diğer insanlara nazaran daha fazla koruduğunu düşünen bir karakter anlatılır. Bu karakterin yaşamında bir kırılma gerçekleşir, sevdiği kadın ölür. Bu ölüm onun inancını sarsar ve bu sarsıntı Tanrı’yı sorgulamasına neden olur. Film “Neden yaşamaya devam etmeliyiz?” sorusu kırsalında yol alır. Önemli hatırlatma; kilisedeki görevlinin İncil yorumları dikkate değer!
Kış Işığı filminin adeta dışarıdan sızan ışıkların içeriyi aydınlatmaya çalışması ya da Papaz Tomas'ın birçok sahnede sanki ihtiyacı varmış gibi sürekli pencerenin aydınlattığı alana yönelmesi birşeylere ihtiyaç duymasından kaynaklanır. Şüphesiz aradığı şey Tanrı'nın sesi değil, algısını değiştirecek, çarpıtacak yıldırımın sesidir...



SESSİZLİK  -  "Tystnaden"
(1963 - İsveç)  -  IMDb: 8,1 (3 ödül)
Yönetmen + Senaryo: Ingmar Bergman
Açıklama: Üçlemenin son filmi. Aklın ve duyguların (ya da bedenin) sembolik olarak mücadele ettiği bir film "Sessizlik" ve gerçekten de adı gibi bir film, sessiz yani. Filmde birbirini pek de sevmeyen, birbirine dokunmayan iki kız kardeş, Ester (Ingrid Thulin) ve Anna (Gunnel Lindblom) anlatılır. Ester, Anna ve Anna’nın çocuğu Jonas, tren yolculuklarına ara vererek, dillerini hiç bilmedikleri bir yerde bir otele yerleşir. Tüm bunlara ek olarak büyük kardeşin ölümcül bir hastalığı vardır. Bergman’ın hemen hemen tüm filmleri gibi kötümserlik ve kasvet var bu filminde de. Kendi ifadesine göre de, onun en kişisel, özel yaşantısını en iyi yansıtan filmi, bir umutsuzluk ve yalnızlık senfonisi.







Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...


SİNEMADA ÜÇLEMELER: 27. İtalyan sinemacı Michelangelo Antonioni'nin "İLETİŞİMSİZLİK ÜÇLEMESİ"

Michelangelo Antonioni'nin II. Dünya Savaşı sonrası İtalyan burjuvasının açmazlarını, boşlukta kalmalarını, tedirginliklerini, sıkıntılarını ve bir türlü mutluluğu bulamamalarını, aşklarının sürekli olmayışını irdeler. Gayriresmi olarak "İletişimsizlik Üçlemesi" adı verilen filmler bazen "Anlamsızlık veya Yabancılaşma Üçlemesi" olarak da anılır). Üçleme, L'Avventura (Serüven - 1960), La Notte (Gece - 1961) ve L'Eclisse (Batan Güneş - 1962) adlı filmlerden oluşur. (Bazı eleştirmenler bu üçlemeye 1964 yapımı "Il Deserto Rosso - Kızıl Çöl"ü de dahil ederler.)


MACERA  -  "L'Avventura"
(1960 - İtalya, Fransa)  -  IMDb: 7,9 (5 ödül)
Yönetmen: Michelangelo Antonioni
Oyuncular: Gabriele Ferzetti, Lea Massari,
 Monica Vitti, ...
Açıklama: Anna (Lea Massari), sevgilisi Sandro (Gabriele Ferzetti) ve en yakın arkadaşı Claudia'nın (Monica Vitti) da dahil olduğu bir grupla beraber bir yat gezisine çıkar. Yat Akdenize doğru açılırken, Anna sevgilisine karşı hissettiği duygularını sorgulamaya başlar. Yat bir adaya yaklaştıktan kısa bir süre sonra Anna gizemli bir şekilde kaybolur. Anna'yı arayamaya başlayan Sandro ve Claudia'nın arasında ise bir aşk başlar. 
Çok az dialog içeren film gücünü, yönetmenin hikayeyi anlatış tarzından ve filmdeki gizemi sürekli korumasından alıyor. Bu sayede verdiği aşk hikayesinin yanı sıra gerilimi de koruyup tansiyonu arttırıyor. Michelangelo Antonioni'nin en yetkin filmlerinden olan L'Avventura, Akdeniz'in muhteşem güzelliğini de siyah beyaz bir estetikle sunuyor.


GECE  -  "La Notte"
(1961 - İtalya, Fransa)  -  IMDb: 7,9 (6 ödül)
Yönetmen: Michelangelo Antonioni
Oyuncular: Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Jeanne Moreau, Berhard Wicki, Monica Vitti, ...
Açıklama: Yazar Giovanni Pontano (Marcello Mastroianni), yaratıcılık krizinin yanısıra varoluşsal bir bunalım geçirmektedir. Karısı Lidia'yla (Jeanne Moreau) ilişkisi de yolunda değildir; aralarında iletişim sorunu vardır ve yazarın dünyanın geri kalanıyla arasındaki başlıca sorun da budur zaten. Çift, Giovanni'nin son kitabının piyasaya sürüldüğü gün, bir hastanede kanserden ölmek üzere olan Marksist editör Tomasso'yu (Bernhard Wicki) ziyaret eder. Daha sonra, Giovanni'nin kendisi için çalışmasını isteyen Milano'lu bir sanayicinin evinde verilen, erotik karşılaşmalarla dolu, gece boyunca süren uzun ve sıkıcı bir parti, genç çiftin evliliğinin giderek anlamsızlaştığı gerçeğini daha da belirginleştirir. Gecenin sonunda sorunlarına ancak yüzeysel bir çözüm bulurlar…
Gece, çağdaş insanın duygularının belirsizliğini vurgulayan psikolojik bir dramdır. Filmde, boş ve çılgın bir dünyanın simgeleri olan çeşitli temalar iç içe geçer: yalnızlık, düşmanlar, ölüm, para, vs. ... Film bir günü ve bir geceyi anlatır. Şafak sökmeye başladığında, çiftin katılmış olduğu parti de bitmektedir ve alışkanlıklar, korku, yalnızlık ve acı, çifti son kez bir araya getirir.



BATAN GÜNEŞ  -  "L'Eclisse""
(1962 - İtalya, Fransa)  -  IMDb: 7,8 (1 ödül)
Yönetmen: Michelangelo Antonioni
Oyuncular: Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, ...
Açıklama: Ünlü yönetmen Antonioni "Batan Güneş" için, "bu film bir kişinin öyküsü değil, bir duygunun öyküsüdür. Belki de var olmayan bir duygunun?" diyor ve en sevdiği filminin Batan Güneş olduğunu itiraf ediyor. 

1962 yılında Cannes Film Festivali'nde Jüri Özel Ödülü alan Batan Güneş'te, çevirmenlik yapan Vittoria (Monica Vitti), nişanlısından ve kent yaşamından sıkılıp annesinin yanına gider. Burada borsacı Piero (Alain Delon) ile tanışır. Nişanlısından çok farklı olan bu kişiyle kuracağı ilişki, filmi belki de Vittoria'nın öyküsü olmaktan çıkarıp, aşkı ve yalnızlığı sorgulayan bir hale dönüştürür. 
Monica Vitti, Alain Delon ve Francisco Rabal gibi üç dev oyuncuyu biraraya getiren film, Macera ve Gece ile başlayan üçlünün de son halkası olarak kabul ediliyor.







Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...


2 Eylül 2015 Çarşamba

SİNEMADA ÜÇLEMELER: 26. Amerikalı yönetmen Howard Hawks'ın western türündeki "RIO BRAVO ÜÇLEMESİ"


KAHRAMANLAR ŞEHRİ  -  "Rio Bravo"
(1959 - ABD)  -  IMDb: 8,1 (2 ödül)
Yönetmen: Howard Hawks
Oynayanlar: 
John Wayne, Dean MartinRicky Nelson, ...



EL DORADO
(1966 - ABD)  -  IMDb: 7,7
Yönetmen: Howard Hawks
Oynayanlar: 
John Wayne, Robert Mitchum, James Caan, ...



SON DARBE  -  "Rio Lobo"
(1970 - ABD)  -  IMDb: 6,8
Yönetmen: Howard Hawks
Oynayanlar: 
John Wayne, Christopher Mitchum, Jennifer O'Neil, Jim Davis, 







Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...


SİNEMADA ÜÇLEMELER: 25. Japon yönetmen Masaki Kobayashi'nin "İNSANLIK HALLERİ ÜÇLEMESİ"

Üçleme, Japon yazar Junpei Gomikawa!'nın 6 ciltlik otobiyogrfik romanından uyarlanmış İkinci Dünya Savaşı karşıtı filmlerden oluşuyor.



İNSALLIK HALLERİ 1: BÜYÜK AŞK YOK
"Ningen No Jôken"  -  "The Human Condition I: No Greater Love"
(1959 - Japonya)  -  IMDb: 8,5 (3 ödül)
Yönetmen: Masaki Kobayashi



İNSALLIK HALLERİ 2: SONSUZLUĞA GİDEN YOL
"Ningen No Jôken"  -  "The Human Condition II: Road to Eternity"
(1959 - Japonya)  -  IMDb: 8,5 (3 ödül)
Yönetmen: Masaki Kobayashi



İNSALLIK HALLERİ 3: BİR ASKERİN DUASI
"Ningen No Jôken"  -  "The Human Condition III: A Soldier's Prayer"
(1961 - Japonya)  -  IMDb: 8,8 (5 ödül)
Yönetmen: Masaki Kobayashi








Üçleme, "triloji" veya "üçlü yapıt" ...
Birbirinin devamı niteliğinde olan, birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eserden oluşur. Genellikle edebiyat, sinema, video oyunu ve tiyatro alanlarında kullanılır.  Bu türdeki eserler bazen bir bütün, bazen de üç ayrı çalışma olarak kabul edilir.

Ben sinema tarihinde önemli yeri olan üçlemeleri öğütüyorum...